Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10157] Martin Halvorsen - Rud gård - Enebakk

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

I folketelling for 1865 finner jeg selveier Martin Halvorsen med kone Helene Hansdatter, født i Høland. En av sønnene, Julius Martinsen emigrerte senere til USA.Noen som har kjennskap til foreldre av disse to personene? Eventuelt andre opplysninger?

• 5 måneder senere...
Gjest Marie Hillén

Hej Inger-Lise! Har du kommit vidare med Martins anor? Jag är rätt säker på att Martin är född 12/5 1822 i Enebakk och bror till min ana Marie Halvorsdatter. I så fall har jag en del uppgifter bakåt. Vänliga hälsningar/Marie

Gjest Laila Kornstad

Enebakk kirkebok nr. 6: Fødte i Enebakk 1822 nr.45: Født April 30te. Marthin. Døpt Mai 12te H. K. Foreldre: Gaardmand Halvord Thorersen og Dorthea Torersd. Ruud.Enebakk kirkebok nr. 12: Viede i Enebakk 1843 nr. 17: Ung. Martin Halvors. Ruud; Alder: 21 1/2; Far: Halvor Thoresen. Pig. Hellene Hansd. Slette; Alder: 19: Far: H.Johannesen.

Gjest Laila Kornstad

Helene Hansdatter var født i Høland, men foreldrene var fra Enebakk. Faren var Hans Johannessen (1791-1880) fra Slette og moren var Mari Hansd. (1789-1848) fra Nedre Randum. Faren forpaktet Nordre Vestby i Høland, derfor ble Helene født der.Martin Halvorsen var først på Rud på Hammeren, og fra 1869 var han på Rud på Enebakkneset.Du kan lese mer om disse menneskene i Enebakk bygdebok II under gårdene Rud på Hammeren og Slette.

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Tusen takk for hjelp.Denne Martin Halvorsen er etter stor sannsynlighet oldefar/tippoldefar til en bekjent av meg, født og oppvokst i USA. Hun har norske røtter både på mors og fars siden, og er så glad når hun kommer et steg videre i 'letingen'.Derfor Marie Hillèn, er det store muligheter for at du og venninne Nancy er beslektet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.