Gå til innhold
Arkivverket

[#10267] Cornelius Friis, Bergen, Tidlig 1700tall

Gjest Ulla Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg klarer ikke å finne ut hvor denne Cornelius kom fra og hvor det ble av ham. Han har ikke tatt borgerskap i Bergen. Han var gift med Wibeche Faal, født 1688 i Bergen. De giftet seg 1722 i Bergen og 5 døtre er alle født samme sted. Wibeche døde 1731 i Korskirkens sogn og da levde ennå Cornelius. 1733 døde Cornelius Friises barn i Domkirkens sogn og der slutter alle spor efter ham. Datter nr to er opkaldt efter mormor og da er sannsynligvis nr 1 oppkaldt efter farmor - Lisbeth. Han hade ingen sønner, som kunne gi tips om farens fornavn.Er det noen som kjenner til hvor han kom fra og hvor det ble av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Til tross for at han tilsynelatende ikke tok borgerbrev, ser det ut til at han drev en smule handelsvirksomhet i Bergen. I Tore Vigerusts opplysninger om Bergens bybefolkning ( http://www.vigerust.net/by/bergen_fornavn03c.html ) kan du se at han bodde i 13. rode rundt 1720 mens han 1727-30 bodde i 20. rode. Her er han ført med krambod i 1727 og som styrmann 1729-30.Mer interessant for deg er det kanskje at det på samme tid var en kvinne som kalles Morten Friises enke som drev krambod i 13. rode. Mon tro om dette kan være mor til Cornelius? Hun døde rundt nyttår 1732 (begr. 11.jan.) og kanskje finnes det et skifte etter henne som kan avklare slektskapsforholdet? Jeg vil ellers nevne at Morten Friis tok borgerskap som skipper i 1691 og at han etter bybrannen i 1702 omtales som skipper og fører en 'Spaniafarer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Takk Knut! Du kan ha rett i at Morten Friis kan være far til Cornelius. Den senere hade ingen sønner, men et barnebarn til ham heter Martinius, som vel kan være en form av Morten. Dette må jeg undersøke nermere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.