Gå til innhold
Arkivverket

[#10304] E: HOFFMAN; Nils Christensen Fca 1769 på Tønsbergkanten

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Nils Christensen, født ca 1769 i Tønsberg-området, ble gullsmed. Han tok navnet Hoffman etter den gullsmeden han gikk i lære hos. Nils er omstreifer (tater/fant). Som soldat traff han sin kone Anne Christoffersdatter (fca 1774) på Kristiansandskanten. Noen som vet hvor Nils, og kona Anne kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Forsøker å riste liv i en 'gammel' etterlysning. Det kommer jo stadig nye brukere til forumet. :-) Disse var tatere, omstreifere, fanter..... Romani-slekter er vanskelige å følge, men de har litt etterslekt her i Sør-Norge, så det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Hei!!!Jeg fikk nå lyst til å gå inn på Brukerforum for første gang, og da så jeg ditt innlegg.Jeg kjenner til den mannen. (og han er en av mine forfedre?).Nils Christensen Hofman f.? Død:30.07.1841 i Bamle (TELEMARK). Han Var Gullsmed. Han hadde barn: 1.Rosine 2.Oline 3.Otto Nilsen Nils giftet seg med Anne Christophersdatter f.1774ca.Paret hadde hjemmstavnsrett i Hedrum hvor de i en rekke år har bodd (1859). Har bodd i Stokke.kan du maile meg så kan du få vite mere.hilsen larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Larsen...Jeg ser ikke din email adresse på postingen din, men det er vel greit at du 'trykker' det du har her på debattforumet slik at andre også får glede av det (og at vi holder forumet i live). Jeg er etterkommer etter Rosine, og har også kjenninger som er etterkommer etter Oline, vi bor begge her i Porsgrunn, nært til Bamble hvor du skriver at Nils Hofmann døde. Min epost-adresse er porsgrunn@online.no, men som sagt, du kan også poste meldingen her, til glede for alle. Du kjenner ikke til opphavet til Nils og Anne, men hadde de hjemstavnsrett i Hedrum skal det vel bety at de er født der?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Personene er i alle fall ikke døpt i Hedrum (jfr. min database i Digitalpensjonatet: Døpte i Hedrum 1751-77).Når det gjelder begrepet hjemstavnsrett, tror jeg det har med fattigvesenet å gjøre - og at man måtte ha bodd i et sogn i to år før man fikk hjemstavnsrett i sognet. Når Nils og Anne oppgis med hjemstavnsrett i Hedrum, kan det bety at de har kommet flyttende derfra i løpet av de siste to år.Les om hjemstavnsrett:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian. Skal bli interessant å lese om hjemstavnsrett når jeg har litt bedre tid.Nei, da er de ikke fra Hedrum heller...Eilert Sundt sier at han er fra Tønsberg-kanten, så Stokke kan også være et sted å lete. Kona kan være fra Kristiansanskanten, men det blir som å lete etter den populære 'nåla' :-)mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke mye å bygge på, men i IGI fant jeg en Niels Christensen dpt. 11/8 1774 Slagen,foreldre Christen Nielsen og Berte Persdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg er lei for at jeg ikke har funnet tilbake hit og sett at du skrev til meg.Jeg har nå lett frem til noe mer. I fantefortegnelsen av 1862 s.86 nr.228 står det følgende om Rosine:'Rosines fader, Guldsmed Nils Hofman (oprindelig uægte født barn fra Tønsberg-kanten, engang garnisonerende soldat i Christianssand og gift der; Navnet Hofman efter den Guldsmedmester, han var i lære hos).Dette var kanskje til noe hjelp hvis du ikke hadde det fra før???Skal bla litt i de to andre fantefortegnelsene mine også....disse finnes: -1845 -1859 -1862Har du disse??? Jeg gjør gjerne oppslag for deg i de, men 1845 og 1862 er lagt ut på Lor's hjemmeside mener jeg. du finner ihvertfall en link på genealogiske resurser.hilsen kai larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1845 og 1862. Tellingene på LOR's hjemmeside er det blant annet jeg som har laget, orginalkilden er jo lagt opp anderledes. 1859 har jeg hørt om, men ikke sett. Hadde vært interessant å se om det står noe mer der.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg skriver ned det som står ang. den ene sønnen Otto Nilsen fra fantefortegnelsen 1859:'Otto Nilsen med kone og 5 børn. Under forhør har manden forklaret, at han er født 1812 og er ægtefødt søn af en guldsmed Nils Christensen Hofmand, som først boede i Stokke, siden i en række af aar i Hedrum, fra hvilken tid ogsaa sønnen har hjemstavnsret her. Sidst boede dog faderen i Bamle, og fra tidlig ungdom af har sønnen Otto streifet om'.Dette var ca. en halv side av det som står om disse. Denne fantefortegnelsen fra 1859 som jeg har er en orginal bok som ble trykt opp i 1859 og det er defor den skriften jeg har skrevet over. Otto står som nr.25 på side 93 i boka, hvis dere noen gang skulle komme over den...!Jeg har hans foreldre tror jeg i noen av mine papirer, men jeg må da gå gjennom å se igjen. Jeg skal også få prøvd å skrevet ned resten av det som står om disse så snart jeg får mere tid.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kai. Skal skaffe denne boka. Om du har mer om foreldrene, setter jeg virkelig pris på det. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Drammen Bibliotek har boken Fortsat Beretning om Fantefolket af Eilert Sundt, J.Chr. Abelsted er forlegger og den kom i 1859. Du får lånt den som fjernlån via biblioteket der du bor. Det står ca 1 side om Otto Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei igjen Terje. Rett etter at jeg sendte deg et innlegg gikk jeg inn på LDS og fant Otto Nilsen, Christening:30 AUG 1812 Stokke. Parents: Niels Christensen and Anne Maria Christophersdr. Jeg la inn navn og fødselsår 1912,så var han der. Kanskje vi kan finne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å få fatt på kirkebøkene for dette området, selv om det antagelig ikke gir meg mer info om Nils og Anne Marie. Det er datteren Rosine jeg stammer fra. Hennes dåp er i Eidanger i 1799, den har jeg funnet. Det står ingenting da om de ikke er gift.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.