Gå til innhold
Arkivverket

[#10325] Nils Pedersen og Beret Andersdatter, Ullan gård, Flatanger.

Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Nils Pedersen født ca. 1756. Han var gift med Beret Andersdatter født ca. 1752.I 1801 bodde de på Ullan gård, var i sitt første ekteskap og leilendinger.Kan noen fortelle meg hvor de kom fra, gårdshistorie.. Alt er av interesse !Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant en vigsel i Fosnes (Flatanger sorterte under Fosnes på den tiden), den 18.9.1774, for Nils Pedersen og Berete Andersdtr. Det stemmer jo bra overens med at deres eldste datter er i sitt 26. år i 1801.Finner også en Berete døpt 20.6.1751 i Fosnes, med faren Anders Ellingson.Ser at Nils og Berete får døtrene Berethe Maria døpt 23.5.1790 og Anne Martha døpt 17.7.1791. Fant ikke dåpen til de andre.Øystein Hoff har på privat basis utarbeidet et manuskript til gards- og slektshistorie for Fosnes og tilliggende grender i nabokommunene. Kanskje det er mulig å kontakte ham?Forøvrig er det flotte bygdemuseer både i Fosnes og Flatanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! Tusen takk for hjelpen ! Dette ble jeg veldig glad for !! Nord-Trøndelag er ukjent terreng for meg. Jeg har nyss begynt å lete etter røtter derfra og har egentlig ikke særlig god kunnskap om småstedene deromkirng.. Ja jeg skal prøve å få kontakt med Øystein Hoff. Det høres interessant ut..Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Nils og Beret var på gården URAN, gnr. 41 i Flatanger ca. i perioden 1786-1814. Uran var krongods frem til midten av 1700-tallet, da kongen solgte gården. Uran har gammel bosetning. Her finner man bosetning som skriver seg tilbake til Fosnakulturen. Første brukeren finner man i skattemanntallet 1647. (Tatt fra bok nevnt nedenfor).Familien bodde i perioden 1770- ca. 1786 på gnr. 43, Oksbåsen, bnr. 2, Sellevik. De er reg. med 9 barn i boka 'Folket i Flatanger. Sør fo Jøssundfjorden.'. Bind III.MvH. Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.