Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10468] Hvor er stedet Qvorvaag ?

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 9de juli 1810 dør Ole Monsen Qvorvaag i Bergen.Almisselem,Sandvigen 1-49 Hammer 1734 ,Fredens Bolig.Jeg tolker det dithen at Ole Monsen var født i 1734 i Hammer /Hamre prestegjeld.Ved sin død bodde han i Bergen i første rode hus 49 og ble gravlagt på Fredens Bolig.Men hva betyr Qvorvaag som var knyttet til etternavnet hans ?Kan det ha vært stedet han ble født/vokste opp , og i så fall hvor var det ?.All hjelp til å løse gåten mottas med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/96374-10468-hvor-er-stedet-qvorvaag/
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspill. Det er selvsagt en mulighet.Her er flere alternativer, presten kan ha hørt og skrevet feil , eller den som har gjort kirkeboken tilgjengelig på data kan ha lest/tydet feil.Jeg henger meg imidlertid opp i det faktum at det var oppført Hammer prestegjeld som fødested.Håper det er mulig å finne ut hvor denne Ole Monsen kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Yngve for bekreftelse på innholdet i kirkeboka og til Heidi for et godt alternativ.Jeg kan ikke se at Qvorvaag har vært benyttet i forbindelse med barnedåper eller ekteskapsinngåelse i Bergen.Så jeg får kanskje la det ligge , og heller prøve å finne mer om Ole Monsen via andre kilder. Mvh. Rune T.

• 8 år senere...
Gjest Terje Hatvik

Som Rune truleg veit finnes ikkje gardsnamnet 'Qvorvaag' med den skrivemåten, men namnet bør kanskje lesast som Korvaag/ Kårvåg? Og i så fall var mannen nordmøring: For Kårvåg ligg i Averøy kommune i Møre og Romsdal, tidlegare Kornstad sokn og herad i Romsdals Amt. Som Oluf Rygh (norske gaardsnavne) syner vart gardsnamnet skrive på mange måtar før i tida:''Kaarvaag: Udt. kå2rrvå:jiNN.-- i Kaghurvagom (DN II 105, 1314) i Koghurwaghum (DN IV 175, 1332) i Kafurvaghum (DN V 96, 1336) i Koghurvaghum (DN. II 226, 1345) Kørwe (NRJ. II 68). Kuoruog 1559. Koruog 1590. 1643. Korwaag 1667. Kaarvaag 1723.''og då er ikkje vegen lang frå 'Kuorvuog' til *Qvorvaag* eller kva?At Qvorvaag ifølgje innførselen i kyrkjeboka anno 1810 skullle liggja i 'Hamer' (Hamre) er i så fall feil, men her må ein ta høgde for at det naturlegvis _ikkje_ er avdøde sjølv som gjev denne informasjonen til prest- og klokkar.Og dersom Qvorvaag eigentleg er Florvaag på Askøy så er Hamre prestegjeld likevel feil. For Askøy har _aldri_ vore underlagt Hamre, men var under Domkirken i Bergen før 1741. Eg siterer her frå Arkivverket sin eminente soknehistorikk for Hordaland:''Askøy Kirkesokn Askøy (Strudshavn) (1741-), Herdla (fr 1970), Laksevåg (1885-1915).Utskilt fra Domkirken 1741. Ble anneks under Fjell 1813, kom under St. Jørgens Hospital 1819, ført sammen med Fjell i 1842, og utskilt som eget prestegjeld igjen i 1871. Laksevåg sokn ble utskilt i 1885.''

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.