Gå til innhold
Arkivverket

[#10520] Rolv Olsen f. 1752 Feholt Tinn i Telemark død 1821 på Sand i Ryfylke Rogaland


Gjest Bente Rolfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Rolfsen

Søker foreldrene til Rolv Olsen f. 1752, han skal være født på gården Feholt i Tinn. Han er i 1801 gift med Raghild Rolvsdtr. Rolv kan ha vært enkemann når han ble gift med Ragnhild da hun er født ca 1769 og er litt ung til å ha barn som er 16 og 20 år i 1801. De to eldste tjenestegjør på gården Lurås i 1801. Rolv og Ranghild bor med de andre barna på husmannsplassen Helleberg under gården Bekkejorden i Tinn. Følgende barn som har Rolv som far er: 1. Ragnhild Rolvsdtr f. 1781 gift med Aslak Olsen i Sand Ryfylke 2. Ola Rolvsen f. 1785 gift med 1815 med Gunnilla Olsdtr f. ca 1784 Gjeideland, Valle. Setesdalen. 3. Brynjulv Rolvsen f. 1789 gift med Gunhild Jonsdtr disse to skal ha en stor etterslekt i henhold til boka om Tinn. 4. Margit Rolvsdtr f.1790 5. Svein Rolvsen f. 1792 gift med Aslaug Larsdtr fra Øen (Øydegarden) i Tinn de flytter til Sand i Ryfylke der hun dør i 1822, han blir gift 3 ganger etter dette. Rolv var antagelig enkemann når alle utenom barna Margit og Brynjulv reiser til Sand i Ryfylke og bosatter seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Hei Bente. Her skal du få det jeg vet om Rolv Olsson Brynjulf Rolvsson er min tipp-tipp-tipp-oldefar så jeg har resten av slekten som ble igjen i Tinn også. Rolv Eivindsson Nilsebrôte født 1691 gift m Ragnhild Jonsdatter født 1700, død 1772 kom til Nilsebrôte i 1730 Barn: Birgit Rolvsdatter født 1727 Åse Rolvsdatter født 1729 Ola Rolvsson født 1729 tvillingerOla Rolvsson Nilsebrôte / Mogen u/Prestegarden. født 1729 død 1774. gift1.gang m Margit Olsdatter. Barn: 1. Rolv Olsson født 1752. 2. Ola Olsson.gift2. gang m Gro Torgeirsdatter Barn: 1. Margit Olsdatter 2. Gro Olsdatter 3. Turid OlsdatterHåper dette hjalp. M.V.H. Gunn Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Gunn Marit. Dette hjalp mye, min mann er 5.tippolderbarn av Rolv Olsen. Min manns farfar er etterkommer av Ola Rolvsen f.1785 på Bekkejorden, han blir nok glad når han får vite mer om forfedrene sine,han er veldig opptatt av hvor hans aner kom ifra. Tusen takk for opplysningene. Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Hei igjen. Bra det hjalp. Satte en bekjent på saken også og han har funnet mer.I 1645 bodde Rolv Olsson gift med Birgit Knutsdatter på Sud-Lurås. Barn: 1. Eivind Rolvsson og 2. Svånaug Rolvsdatter gm Nils Torkjellsson Gausta. Disse bodde på lurås i 1703. Det er skifte etter Nils i 1709, og i 1715 står Rolv Eivindsson, sønn av Eivind Rolvsson og født i 1691 som del-eier i Lurås. Kanskje derfor de eldste barna til Rolv var der etter sin mors død...? Rolv Olsson bodde med sin andre kone på en liten plass som fikk navnet Rolverud etter han. Var ikke klar over at han hadde havnet i Ryfylke, står ikke noe om det i bygdeboka. Lykke til videre.Hvis noe er uklart står e-postadr. nederst. hilsen Gunn Marit. e-post: gunnmarit29@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.