Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10525] bygdebok fra os v/Røros

Recommended Posts

Gjest eva mostika

Jeg har sett i endel bygdebøker som omhandler min slekt, sønvisen, men mangler forbindelsen mellom min slekt og slekta på Narjordet/synvisgarden..jeg vet at den finnes, men alle bøker jeg leser kutter forbindelsen, eller velger seg ut en annen retning i slekts treet. Dette har jeg slitt med i over ett år, jeg er i ferd med å bli desperat....nå hører jeg om ei bygde bok for Os....kan det være mulig...? Hvor får jeg fatt i den...noen som har den og kan slå opp i den for meg ? Eva (Sønvisen)Mostika

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/96431-10525-bygdebok-fra-os-vr%C3%B8ros/
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ligger ikke Os helt nord i Hedmark?Finner i tilfelle følgende på Deichmann Biblioteks's søkeside:FORFATTER: Gjermundsen, Jon Ola TITTEL: Bygdebok for Os : bygda og folket . B.1 ANSVARLIGE: Jon Ola Gjermundsen PUBL.INFO: Os : Os kommune , 1999 , 493 s. EMNEORD: Os ( Hedmark) , Os ( Hedmark) - Genealogi FAGNUMMER: 948.24 (hovednummer) ISBN: 82-995321-1-6 , (ib.) , Nkr 800.00Denne boka kan faktisk også lånes - ett ledig eksemplar i øyeblikket. Ditt lokale bibliotek kan sikkert formidle 'fjernlå' (eller hva det nå heter).

Gjest Astrid Ryen

Osboka finnes til utlån også her i Trondheim (Universitets- / Gunnerusbibl.), og den finnes kanskje også i Tromsø på Univeritetsbibl.?Jeg hadde selv de tre bindene av Osboka til hjemlån for noen måneder siden. Den er - etter min mening - svært bra. Blant annet har den bortsett fra gårdsregister, som de fleste bygdebøker har, også personregister med henvisninger, noe som gjør den lett å finne å frem i.

• 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei igjen, Eva! Finner stadig nye nr. med beslekta tema. Derfor litt ustrukturerte svar /kommentarer (6748/8381).Min første assosiasjon mht Per Synvis, var Sønvisgarden i Narjordet i nåværende Os kommune, tidl. under Tolga (Tolgen) prgj. Jeg lette ganske grundig i de nye Osbøkene uten resultat.Senere så jeg gjennon en avskrift av KB for Tolga over fødte i 1827 og fant Pe(de)r Synvisen (Steen), se tema 8381 (og 6748). Biblioteket er stengt nå, men skal ved leilighet lete i Tynsetbøkene i håp om å finne faren, Synvis Pedersen Østby, og kanskje forbindelseslinjer videre bakover. Finner jeg noe, legger jeg det inn her. Marie

Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Etter å ha sporet opp Per Synvis' far, tok jeg på nytt Osbøkene fatt, og ganske riktig - HAN fant jeg, Synvis Pedersen Oshaugen?(1789-1856), likeledes linjen bakover til Sønvisgarden i Narjordet gjennom Per Sønvisen Høsgarden søndre (1755-1839), Sønvis Persen Perstrøa (ca.1718-1766) og Per Jensen fra Sønvisgarden (1676-1735). Kilde: Os II s. 86,402 og 59-60, og Os III s.44-45.Hvordan Østby og Tynset har kommet inn, vet jeg ikke, kanhende opphold på Tynset før han giftet seg med Marit Nilsdt Steen på Tolga??Marie

• 6 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.