Gå til innhold
Arkivverket

[#10529] Ole Knudsen f.1790 og Ane Ellingsdtr f.1791. Bosatt i Loshavn Vest-Agder.


Gjest Bente Rolfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Rolfsen

Søker foreldrene til mine tipptipptipp olderforeldre Ole Knudsen f.1790 i Mandal (tror hans far kan være Knud Knudsen f. 1745 Mandal) og Ane Ellingsdtr (Hellingsdtr)f.1791 Vanse prgj. (tror hennes foreldre er Elling Sørensen f.1750 i Mandal og Astrid Pedersdtr f.1749 i Mandal). Ole eller Ane har vært gift før da en av dem har en sønn Annanias når de blir gift i 1815 i Loshavn dette i følge bygdeboka for Lista. De får en sønn Carl Elias født 1817 i Loshavn, han var Los også kallt Ias i sundet. Carl Elias ble gift 19/2 1837 med Goline Gabrielsdtr født 1813 hennes aner har jeg. Carl Elias og Goline får følgende barn: 1. Ole født 1840 2. Gabriel Tobias født 1842 3. Karoline født 1848 4. Katrine Elisabeth født 1852 (min tipp oldermor) ble gift på Aakra Karmøy,med Halvor Halvorsen. 5. Gustava A. født 1857 6. Karl Gustav født 1860 Håper noen kan hjelpe meg med tips. Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Jeg sjekket raskt dåpen til de tre barna i kirkeboka for Farsund, men det ga lite - fadderne var tydeligvis naboer/venner i Loshavn. Ole er forøvrig 'titulert' som: Inderst (1815), skomager (1820) og strandsidder (1822). Data ang. Carl Elias er ellers: [Født] 1817 Junii 29.; [Navn] Carl Elias; [Døpt]Aug. 3 i Kirken; [Foreldre] Inderst Ole Knudsen og Anna Ellingsdr. Lotshavn; [Faddere] Lots Peder Tønnesen, Arian Christens., enke Betine[?] Fredriksdatter, pige Ane Marie Tønnesdatter alle af Lotshavn. I folketellinga fra 1801 finnes under gården Hananger på Lista (Vandsøe): Gaardbruger Elling Sørensen; 51 År g.m. Astri Pedersdtr.; 52 år og datter: Ane Ellingsdtr. på 10 år. I kirkeboka for Vanse (1800-1815) dukker mer interessante ting opp: Copulerede; 1815 - Octbr. 19de; Ungk. Ole Knudsen Glumsheller af Aae Sogn; pige Ane Hellingsdatter Lunde; Caut.: Helling Lunde; Jens Meland ibid. Hvilket tyder på at H/Elling bruker plasser under de større Lista-gårdene (Hananger og Lunde/Huseby) - jeg finner han f.eks. ikke angitt i Listaboka II under Hananger. Ole Knudsen må en altså lete videre etter under gården Glomsheller i Lyngdal (Å sogn). I bygdeboka fra Lyngdal bind I, s. 405 går det fram at en enkemann Knud Olsen Bringsjord, f. 1752, d. 1822 giftet seg på nytt her i 1802. Han kom da fra Skrelia ... Samme bok, s. 180 (Skrelia), antyder at Knud Olsen Bringsjord (g1 1776 m. Anne Tonette Olsdtr., f. ca. 1748, d. 1797) kun bodde en kortere periode i Skrelia (1789-99). 'De fikk i 1793 dattera Ester i Skrelia, men hadde fra før flere barn som var født på Bringsjord' .... Under Bringsjord m. i Lyngdal II, s. 415 dukker familien endelig fram, bl.a. en sønn Ole f. 1779. Du må altså søke videre i Lista- og Lyngdalområdet...mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Tusen takk for hjelpen Oddvar, skal få lånt disse bøkene. Har hatt inne innlegg før men ingen respons. Jeg vet at det er flere etterkommere etter Carl Elias og Goline, men de har vel ingen interesse av å finne sine aner. Takk igjen for hjelpen. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.