Gjest Anne M. Gilhuus Skrevet Oktober 3, 2002 Del Skrevet Oktober 3, 2002 Støtte på dette ordet da jeg lette etter en avdød på beg. av 1800-tallet. Jeg kan ha tydet det feil, for det var noe utydelig skrevet, men dette sto som noe jeg antok var dødsårsak på flere i det samme året...1808. Kan noen oppklare dette for meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Neegaard Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Jeg mener å ha lest at det er det samme som dysenteri. Min tippoldefar var fra Toten og mistet moren sin og seks søsken med noen ukers mellomrom i 1819 av samme sykdom!Mvh Arne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tone T. Barstad Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Blodgang/blodsotta er det samme som dysenteribasillen d.v.s. magesyke med blod i aføringen. Ifølge Bygdeboka for Sannidal og Skåtøy var det en sjømann som bragte smitten fra India i 1859 og til Sannidal/Kragerø distriket. Den var veldig smittsom og mange døde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne M. Gilhuus Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Arne og ToneTakk for opplysningene :-) Det må nok ha vært en smitsom sykdom ja...for på den siden jeg leste i kirkeboka (microfilm) sto det ikke mindre en seks dødsfall med den samme sykdommen, og da sjekket jeg ikke andre sider. Da har nok sykdommen vært utbredt her i distriktet på den tiden og krevd mange liv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Du kan lese meir om slike sykdomar hjå Brochmann, som eg har lagt ut på lenka:http://home.online.no/~fndbred/sykd.htmSjå m.a. i kap. III for å få vite om dei einskilde sjukdomane. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne M. Gilhuus Skrevet Oktober 5, 2002 Del Skrevet Oktober 5, 2002 Takk skal du ha Bjørn....greit å vite om de forskjellige sykdommene som herjet i gamle dager...støtter av og til på navn på sykdommer jeg aldri har hørt om i dag :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts