Gjest Barbara Lose Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Gard Ulvedal i Stryn --- S&F Fylkesarkivet sitt Gardsleksikon: 1 treff i foto --- Vetestova.Et nydelig fotografi, men hva betyr VETEstova? Korleis har dette lille huset blitt brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Her kan du lese om Vetestova, Barbara:LenkeMvh. Arne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 En 'Vetestove' er vel det samme som en Vardestue, hvis jeg ikke husker helt feil. Birger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Tusen takk for opplysningene!'Vetestova' er vel et nynorsk ord? Jeg går ut fra at det finnes et slik leksikon til salgs. Jeg burde kjøpe det neste gang vi reiser til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jarl V. Erichsen Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Jeg fant dette klippet hos navnegranskeren O. Rygh (b 5 s 79 - se DA's nyttige lenker): 'Vete (Væte), der oftere bruges som Navn paa Fjelde, hvor der tidligere har været Varde (oldn. viti m. 'Varde').'. Det er søskenbarn til min svigermor som bor på Ulvedal nå. Mvh -Jarl- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet Oktober 4, 2002 Del Skrevet Oktober 4, 2002 Takk til Jarl V. E. for denne forklaringen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts