Gå til innhold
Arkivverket

[#10705] Ingeborg Johnsdatter, Selsvold, f.1871/72 i Fusa, Hordaland ?

Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Ingeborg er ført opp som USA emigrant i 1891.På samme dato er ført opp en -Alise Karine Johnsdatter Selsvold- f. 1865.Digitalarkivet: Emigrantar over Bergen frå Fusa kommune..-1891 973 21/5 Ingeborg Johnsdatter Selsvold 19 1872 f Fuse Fuse ug Tjenestepige-1891 974 21/5 Ales Karine Johnsdatter Selsvold 26 1865 f Fuse Fuse ug TjenestepigeDet kan ved første øyekast se ut som disse to 'tjenestepigene' er søstre. Men det er de mest sannsynlig ikke. Jeg har sjekket kirkeboken for Fusa, alle sokn.Ingeborg er ikke døpt eller konfirmert i Fusa.Alise Karine Johnsdatter har jeg funnet i kirkeboken. Hun er også ført opp under Selsvold i bygdeboka for Fusa, Strandvik sokn av O.B. Skaathun.Ingeborg finner jeg heller ikke i bygdeboken under Selsvold.Er det noen som vet hvor Ingeborg kom fra ? (Jeg har ikke sjekket inn/utflytte i kirkeboka for Fusa enda. )Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det ser ut som denne Ingeborg Johnsdatter, Selsvold er en -Knudsdatter-. Far til Alise Karine Johnsdatter Selsvold, John Olsson Selsvold giftet seg som enkemann i 1877 med en Ingeborg Nilsdatter Nedre Hage (INNH) i Fusa. INNH fikk i 1872 en datter -Ingeborg- utenfor ekteskap med Knut Engelson Aase. Jeg kan ikke finner noen annen forklaring, enn at denne Ingeborg Knutsdatter siden har skrevet seg for -Johnsdatter-, og at det er hun som er utvandret fra Bergen i 1891.En annen sak er at under -Aase- i Fusa, er faren til denne Ingeborg Knutsdatter nevnt som Johannes Engelson Aase (bror til Knut Engelson Aase.) Under Nedre-Hage og i kirkeboken for Fusa er Knut oppgitt som far.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.