Gå til innhold
Arkivverket

[#10720] Omstaaendes Barn

Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Under gården Knold i Høland fra folketellingen for 1865 nevnes elste sønn Johan Torkels. med familiestatus Deres Barn. Deretter nevnes Engebret Torkels. med familiestatus Omstaaendes Barn. Påfølgende 3 barn nevnes med samme familiestatus. Ligger det en nyanse her som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tror du ikke det skal være ovenståendes barn? Det er jo ikke alltid like lett å tyde håndskrifter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

'Omstaaendes Barn' kan godt ha vært en formulering som var likestillt med formuleringen 'Deres Barn'. Men for meg er det noe undelig at eldste sønn Johan Torkels. (13 år) benevnes som Deres Barn, mens de yngre hjemmeværende søsken? Engebret, Andreas, Randine og Karoline alle kategoriseres som Omstaaendes Barn. I tillegg finner vi forøvrig en eldre søster (Berthe 19 år) som tjenestepike på nabobruket 105b. Finnes det noen plausibel forklaring på fenomenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg har sett på flere slike eksempler på familiestatus, og det ser helt klart ut til at det er snakk om ovenstående. Omstaaendes kone kan du se her LenkeAndre steder er det som du nevner, Deres barn, deres sønn, og plutselig omstaaendes søn.... ubegripelig!Men det er jo slike små mysterier som gjør livet litt mer spennende.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Omstående betyr vel nærmest 'på den andre siden'. Dette kan vel indikere at det er overgang til et nytt ark/blad i den originale tellingen. Sideskift fremgår jo ikke av den digitale versjonen. Plausibel forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ketil, jeg tror du har rett! Dersom man ser denne Rikter-familien i min tidl. link, så har mannen Personnr. 34, hun Personnr. 1. og, hun er så 'omståendes kone'.Hvis vi så ser på Lenkeså er Husmanden person nr. 33, frua nr. 34, og barna er omstaaendes barn.Det det ser ut til, er at sidene hadde plass til 34 linjer!Prøv litt førre og neste, så ser en det! Lurt, Ketil!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg gremmes. Når jeg går tilbake til 1865-tellingen for Knold i Høland finner jeg at eldste sønn Johan med familiestatus Deres Barn er person nr 34 - mens neste sønn Engebret med familiestatus Omstaaendes Barn er person nr 1. Med andre ord Ketil har rett, forøvrig - en dag som en ikke lærer noe nytt er en bortkastet dag. Mange takk til Laila og Ketil. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.