Gå til innhold
Arkivverket

[#10826] Matros Halvor Halvorsen fra Langesund.


Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Min tipoldefar Halvor Halvorsen kom som matros til Århus i Danmark i 1823. Han er født i ca. 1792. Han giftede sig i Århus Domkirke den 9/11 1825 med Ane Pedersdatter Møller. Jeg ved, at han fik sit Søpatent i 1814! Kan nogen hjælpe mig med en fødselsdag og fødested evt. far og mors navne m.v. Evt. søskende, alt har interesse også blot tips om der er et register over søpatenter hvori jeg evt. kan søge efter ham. Eller en udrejsejournal som fortæller om hans afrejse til Danmark? Tak for alle henvendelser som vil blive modtaget med glæde, da jeg er gået helt i stå med forskningen.Med venlig hilsen Elisabeth le Fèvre Honoré

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Langesund hørte 1801 til Bamble i Telemark, men det ser ikke ut til at det bodde noen Halvor Halvorsen der på den tiden. Den eneste Halvor Halvorsen i hele Bamble, var en mann på 44 år, så han kan det ikke være.Derimot kan det kanskje være Halvor Halvorsen i Skien (Scheen) - 9 år i 1801. Hans foreldre var Halvor Korneliussen og Kirsten Henriksdatter, men vær oppmerksom på at faren var gift for fjerde gang, slik at Halvor Halvorsen kan være sønn i et tidligere ekteskap. Se lenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

FamilySearch syner at ein Halvor Halvorson vart døypt i Eidanger 15.7.1792 som son av Halvor Olson og Margit Gundersdotter. Men der finst òg to Halvor Halvorson som er døypte i 1792 i Solum!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Tusind tak til Lars E. Øyane samt de to andre indlæg om Halvor Halvorsen. Muligvis er det een af dem, men hvis ikke jeg kan kombinere dem med hans ankomst til Århus i Danmark, ja så ved jeg ikke. Jeg vil undersøge, om de skibe han har været forhyret på kan give noget. Desværre har jeg fået at vide fra Rigsarkivet i Oslo, at de netop mangler to årgange med søpatenter. Nemlig deri hvor Halvor Halvorsen skulle stå!!!! Morsomt, ikke? Kommer du i tanke om andre muligheder vil jeg altid blive glad for en henvendelse. Og kan jeg hjælpe med opslag i Danmark, skriver du ligeldes. M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.