Gå til innhold
Arkivverket

[#10956] Christiane Jørgensen, f 1841, d 1923 i Christiania og ektemann John Andersen.

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I F1900 er Christiane oppført i Telthusgt 37 som enke Kristiane Andersen, født 1841. Der står også tre sønner Johan Hansen, f 1862, Kristian Andersen, f 1877 og Frithjof Andersen, f 1880. Av en attest for Frithjof går det fram at foreldrene hans er tømmermann John Andersen og hustru Christine Jørgensen.Det er det eneste jeg vet om John Andersen. Han må være død før 1900. Hvem var han og hvor kom han fra?Mange av Frithjofs vita er kjent. Han er f 22.jan 1880, g 3.apr 1904 og døde 30.jul 1938.Johan finner jeg ikke i 65-tellingen, hvis det ikke er ham som er fosterbarn på Norderhov (Hvelven). Kristian vet jeg ingen ting om, men han kan ha kalt seg Johnsen etter faren, og være gift med ei Elida.Christiane kan ha vært gift med en Hans(en), eller ha hatt Johan med han uten å ha vært gift. Hun har helt sikkert vært gift med tømmermann Joh(a)n Andersen. Men på Vor Frelsers Gravlund, Gamle Aker Gravlund, ble hun den 9.3.1923 begravd over Sjømand Antonius Andersen som døde 19.5.1899. Koblingen mot ham kjenner jeg ikke. Presten har i festebrevet brukt mellomnavnet Kaspara, det eneste stedet hvor jeg finner det. I 1865-tellingen er det vanskelig å finne henne, hun kan være Ug Væverske Christiane Jørgens. 22 år f på Kongsvinger, eller g med snekkersvend Lars Christians. på Briskeby i Vestre Aker - her stemmer alder og navn, men er det sannsynlig? Family Search har en Christiane Jørgensdatter med passe alder, men hun har mellomnavnet Antonette, og jeg tviler på at det er henne.Har noen gode forslag til hvor Christiane kom fra og andre ting i tilknytning til hennes familie? Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1. du bør finne giftermålet til Frithjof, her vil det stå hans fars navn, og hvor han er døpt. 2. så finner du hans dåp, og da står det om foreldrene var gift, og hvor de bodde. 3. du bør finne Antonius Andersen i kirkebøkene over døde i Gamle Aker, her vil det stå hvor gammel han er, om han er gift, og kan der finne hva koblingen er mellom han og Christiane/Kristine.Kan Antonius være Christianes sønn? Du må nok ta deg en tur til kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.