Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10966] Arkiv over håndverkere eller utstedte mesterbrev e. l. i Bergen, rundt 1800?

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg er på jakt etter mer informasjon om Georg Hechel, som var murmestersvenn i Bergen i 1787, murmester i 1801. Han skal ha hatt noe med Bergen Domkirke å gjøre, sies det.Jeg har spurt Bergen Murmesterforening, men de har ikke noe særlig arkivmateriale som går så langt tilbake i tid. Min kontakt snakket om at det fantes et Bergen Murmesterlaug før foreningen ble stiftet i 1902/3, og at den moderne foreningen hadde overtatt noen papirer. Er noe mer deponert hos dere? Har dere andre kilder jeg kan få tilgang til?

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke Georg Hechel i Bergen borgerbok 1752-1865.Papirene etter mange gamle bergenske laug er plassert i manuskriptsamlingen ved Universitetsbiblioteket i Bergen. I Statsarkivet i Bergen finnes det ikke noe av det materialet.

• 7 måneder senere...
Gjest Heidi Lyshol

Nå skal jeg en snartur til Bergen i neste uke - og kommer til å ha noen ledige formiddagstimer mandag eller tirsdag.Noen gode råd når det gjelder arkivsøking på UB?Det er murmesterlauget jeg er på jakt etter - en kar (trolig fra Nürnberg) ved navn Georg Mathias (erller Jørgen Mikael) Hechel skal ha vært murmester i Bergen omkring denne tida. Det moderne murmesterlauget (altså Bergen murmesterforening) hadde visst ikke særlig mye så gammelt materiale.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.