Gå til innhold
Arkivverket

[#11188] Kollbjørnsvik febr.1871.Minne etter 3 generasjoner sjøfolk.?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

For det første så er jeg ikke sikker på om denne etterlysning hører hjemme her, men gjør et forsøk.Da jeg var ca. 10 år hørte jeg en ung gutt som sang ' Ingen bok er meg så kjær som min moders bibel er'. Denne har jeg aldri glemt, og da min sønn for ca. 10 år siden kom hjem med et ny testamentet utgitt Christiania 1864,han hadde kjøpt i Tvedestrand eller Arendal, jeg vet ikke sikkert, og med første innskrift:datert 10(6)/2 1871, første linje er utvisket, boken er meget brukt og slitt, så kommer: naar far var sat ombord, han burde havt et ord. Dog norgeshode(?) kyst er landets eget moder bryst med næring og med graad ved sønens raske daad, i det er alting gjemt, og der er ei den minste glemt, fra Hafursfj fjordens dag til han paa siste vrag. Det følte (dette er skrevet slik at det skulle gjelde, denne person hvis navn er satt inn i teksten) Theodor Tellefsen hvor som kom fra reis igjen og saa sig om, de følte hvor som gik i sidste afskedsblik, de følte hvor de for at landets løkke var ombord, vor ære og vor magt har hvide seil os bragt. (Akkurat disse 2 siste linjene har jeg fra skolen, så de har jeg hørt tidligere) Så står det: Theodor Pedersen kollbjørnsvig løkken 1891. På en annen side står Peder Tellefsen. Det ser ut for meg at Testamentet har gått i arv fra far til sønn, og videre til en sønnesønn. Kan noen fortelle meg noe om menneskene, eller stedet. Jeg kikket på et kart og fant ut at Kolbjørnsvik lå ett helt annet sted enn jeg trodde. 1. Theodor Tellefsen 1871. 2. Peder Tellefsen 3. Theodor Pedersen 1891.Vil bli veldig glad om noen kan gi meg noe som helst opplysninger.MVH SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol kerry Johannessen

Hei Berit.Det eneste jeg har lyst til å vite om noen kan fortelle meg noe om disse tre personene som for meg ser ut til og være 3 generasjoner som har hatt denne boken i sitt eie. Jeg regnet med at jeg hadde med sjøfolk å gjøre, men vet ikke noe mer enn det jeg skrev. Tusen takk til alle som kan gi meg noen tips. Jeg har ikke noen tilknytning til disse personer, men kun historien som ligger bak boken er av stor interesse.Kveldshilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.