Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11194] Nils Olsen Borten, f. 1850 Grue i Solør

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Ja, dette er jeg sikker på:-). Finner ham i bygdeboka for Flå. Der finner jeg også barn, og noen barnebarn.Han utvandra til Amerika i 1882. Derfor finnes han ikke i 1900-tellinga. Kona finner vi imidlertid der, oppført som husmannsenke på plassen Bortshagen.Det jeg lurer på er hvor han kom fra i Grue, for det er ikke opplyst i Flåboka. Kan nevne at han er far til Morten Borten i tema nr. 11193.Håvard

Gjest Håvard Ler

Har funnet Nils gift i Flå i 1877 nå, og farens navn er oppgitt å være Ole Pedersen. Det bekrefter vel nærmest at Nils Borten er identisk med Nils Neverhaugen. Nils Borten fikk sitt første barn i Flå i 1877. Han ble døpt Ole etter sin farfar. Et år senere får han dattera Berit. Nils Naverhaugens mor het jo Berte, så Berit er vel oppkalt etter sin farmor skulle jeg tro. I 1881 får han sønnen Morten, som igjen er oppkalt etter sin morfar.Alt dette er jo i tråd med den tidas 'oppkallingsregler.'Håvard

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.