Gå til innhold
Arkivverket

[#11306] Rasmus Johnssøn, Torvestad, Avaldsnes på 1800-tallet

Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Rasmus Johnssøn på Torvestad (f.1816) hadde en sønn, John Rasmussen (f.1841). Rasmus var gift med Johanne Tjærandsdatter (f. 1815). John Rasmussen og Inger Haldorsdatter hadde et barn sammen født utenfor eksteskap: Johanne Nilsdatter (Døpt Johanne Johnsdatter 16.5.1861). John reiste til sjøs og datteren ble satt bort til Ingers søster Marthe på Velde gård, mens Inger selv var tjenestejente på 'Kirkeskreskolens jordstykke' på Torvestad (ref. FT.1865). Er det noen som kan hjelpe meg med å finne forfedre til 1) Rasmus Johnssøn, 2) Johanne Tjærandsdatter, 3) Inger Haldorsdatters forfedre. Det virker som om alle har kommet fra Avaldsnes. Hva skjedde videre med Inger Haldorsdatter og med Jon Rasmussen ? Jeg vet at Jon dro til sjøs (for en tid). Datteren Inger er min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Johan. Det som har hjelpt meg de gangene jeg har søkt etter slekt på Karmøy er de bygdebøkene som Slektsforum Karmøy har lagt ut i digital utgave.Adr.er: slektsforum.karmoy@c2i.net. Lykke til,Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide5

John Rasmussen, Stange f. 18.7.1842 på Torvastad.-Sjømann.Foreldre: Rasmus Jonson, Stange f.4.1.1818 g.1842 m, Johanna Tjerandsdatter, Høye f.1816.Rasmus` foreldre er nevnt, i 'Bygdebok for Karmøy, Torvastad' av Birger Kjetland og Arnvid Lillehammer, under Stange br.5: Jon Danielsen, Øvrabø dp.1.8.1790 i Torvastad. død 24.4.1860 gift 1815 med Barbro Rasmusdtr. Stange dp. 30.9.1798. i Torvastad p.g..Johanna Tjerandsdtr.Høye f. 1816 i Osvåg, Etne Hordaland. Johanna flyttet med foreldrene i 1831 til Høye, som den gang tilhørte Avaldsnes p.g. (I dag Tysvær).Johanna`s foreldre: Tjerand Tjerandson Osvåg, Etne i Hordaland f. ca 1783 d. 1857 og Karen Sivertsdtr.(Sjursdtr) 1786-1844. Kilde: Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes b. II s. 139. Forf. Arnvid Lillehammer.Inger Haldorsdtr ble siden gift med en Nils Eriksen på Visnes i Avaldsnes ( AO 672).Inger`s foreldre: Haldor Johannessen f.1816 på Selsås, Fjelberg Hordaland (Sveio idag ?)Død 1845.g. 1837 m. Ingeborg Randine Pedersdtr.N-Velde f. 1817 i Avaldsnes. Kilde: Avaldsnes b.I Forf. Arnvid Lillehammer.Foreldrene til Ingeborg Randine Pedersdatter var Peder Endreson Meland f.1797-1825 og Martha Sissela Nilsd. Nordre-Velde. Disse var mine 3-tippforeldre.Dersom du ser på ft. 1865 på Nordre-Velde i Avaldsnes er det her fire generasjoner hunkjønn , (selv om Johanne er nevnt pleiesønn.). Setter en inn Johanne Jonsdtr sin mor, Inger, istedet for Inger`s søster Marthe Haldorsd. , er det fra toppen av; mor, datter, datterdatter og datterdatter`s datter ! Digitalarkivet: 1865-telling for 1147 Avaldsnæs. [31590/35] Rettar til dataene: Digitalarkivet412 7 115 Avaldsnæs Avaldsnæs Avaldsnæs Nordre Velde 28 12661 32 1 Marthe Nilsd. Føderaadsmske e 83 k Avaldsnæs Prgj2662 33 Rande Pedersd. Logerende Daglønnerske e 49 k Avaldsnæs Prgj.2663 1 Marthe Haldorsd. Logerende Daglønner ug 21 k Avaldsnæs Prgj.2664 2 Johanne!! Johnsd.!! Pleiesøn ug 5 m Avaldsnæs Prgj.Ved hjelp av de nevnte bygdebøker, og Etne-soga b.2 kan en kommer noen generasjoner bakover. Hvor det ble av Jon Rasmussen Stange vet jeg ikke.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp! Dette brakte meg et godt skritt videre. Min oldefar var tilknyttet Viksnes gruver i sin tid, så det er en del slekt i området. Jeg skal sette meg ned med Bygdeboka for Karmøy og se hva jeg kan få til videre. Sprøsmål om sjøfolk fra Karmøy: Hvor ville Jon være registrert som sjømann? Ville Haugesund være et sted med sjømannruller? Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.