Gå til innhold
Arkivverket

[#11373] Vestfold,Larvik - Oline Marie B og Nils Andersen med sønn Peder Oluf f. 1850

Gjest Sissel Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Back again. I have had a search of Sandar kirkebok on Vestfolk-slekt and have come up with the following;Marriage: 9/6/1791 Ungkarl Fredrik Amundsen Orrerød & Pige Marte Olsdtr Ø Furrestad/Førstad Ø. Forlovere Jens Pedersen, Peder Jakobsen Førstad Ø. (Is it possible to trace Marte's ancestors from this?). Children; Anne Marie f 27/11/1792 (døpt 2/12)on Førstad Ø to Fredrik Anunds & Marte Olsdtr Anders f 1/7/1796 (døpt 10/7)on Førstad Ø to Fredrik Anunds & Marte Olsdtr Mathis f 23/2/1799 (døpt 3/3)on Førstad to Fredrik Anunds & Marte Olsdtr Gunnhild f 23/2/1799 (døpt 3/3)(twin) on Førstad to Fredrik Anunds & Marte Olsdtr.A Marte was born on Førstad St 7/4/1762 to Ole Olsen and Gunnhild Torgersdtr, but this source also have three other Marte Olsdtrs within the same age range as Fredrik (born in the period 1748 to 1753).The same source also have Frederik born 9/12/1753 (døpt 16/12) on Orrerød to Anund Fredriksen and Marte Andersdtr, and Anun Fredriksen Tuve married Marte Andersdatter in 1748 (31/10). Forlovere Lars Ellefsen Tuve and Amund Tolfs TuveMvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Håper det var jobb og ikke som pasient sykehuset gjaldt. Hvis det var det siste, ønskes du en riktig god bedring.Skal se på de 4 forskjellige 'Martene' til tirsdag.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger, No it was just visits to old relatives, but it eats up any spare time I got. Thanks anyway for your concern. As regards Marte I have found the folowing information;According to Sandar Kirkebok on Vestfoldslekt website Marte Olsdatter.from Førstad Ø, Fredrik Anunsen's wife, died 28.12.1834, 74 years old. She was buried 04.01.1835 (This indicates that she was born in 1760). The same source states that Fredrik Anundsen from Førstad Ø died 12.07.1835, 82 years old, and was buried 18.07.1835.This therefore seem to indicate that it was the Marte from Førstad, that if we can trust that the right age got recorded. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

and furthermore;The census of 1801 indicates that Fredrik Anundsen lived on Furrestad Østre farm with his family. Frederik was 50 years next birthday (born 1751/2) and a farmer and was in his first marriage. His wife was Marte Olsdatter, 40 next birthday (born 1761/2) and also in her first marriage.This should clinch that she she came from Furrestad/Førstad. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Jeg har gjort oppslag i Sandar Bygdebok og opplysninger stemmer godt overens med hva du har funnet fram til nedenfor. Marte var datter av Ola Olssøn Førstad. Bygdeboken nevner bare 2 av Fredrik Anundsen og Marte Olsdatter’s barn. Mattis og Gunhild. Det er nevnt at Fredrik Anunssøn var f. I Orerød 1753 og er trolig sønn av Anun Fredrikssøn, som var sønn av Fredrik Sigfredssøn og var gift med Mette Anunsd. her. Deres 4 barn, Sigfred, Anun, Jørgen og Berte. Sigfred var sønn av Sigfred Erikssøn, Mosserød og Jøran Pålsd. Nordre Strand. De hadde 7 barn, Sigfred var eldst. Deres foreldre var Erik Klokker og Sølvei (Solveig) Monsd.. Erik bor på Mosserød 1623 og levde til ca.1640. Enken fikk beholde jordveien til ca 1665. Deres barn, Sigfred, Mons, Anna og Inger.Alt med forbehold om at jeg ikke har sett i Kirkebøkene. Med hilsen Kjell.According to Sandar Kirkebok on Vestfoldslekt website Marte Olsdatter.from Førstad Ø, Fredrik Anunsen's wife, died 28.12.1834, 74 years old. She was buried 04.01.1835 (This indicates that she was born in 1760). The same source states that Fredrik Anundsen from Førstad Ø died 12.07.1835, 82 years old, and was buried 18.07.1835. This therefore seem to indicate that it was the Marte from Førstad, that if we can trust that the right age got recorded. The census of 1801 indicates that Fredrik Anundsen lived on Furrestad Østre farm with his family. Frederik was 50 years next birthday (born 1751/2) and a farmer and was in his first marriage. His wife was Marte Olsdatter, 40 next birthday (born 1761/2) and also in her first marriage. This should clinch that she she came from Furrestad/Førstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Sissel og Vidar!Ole (Ola) Olssøn Førstad Ø. g. m. Gunhild Torgersdatter, Solberg Nedre i Sandar. Og deres datter Marte. På sidene 263 - 264 - 265 i Sandar Bygdebok finner dere Farslinjen til Gunhild.1. Torger Mikkelssøn, Berge, Kodal og Rønnaug Olsd., Bjørndal, Kodal.2. Hans Torgerssøn, Solberg Nedre og Marte Nilsdatter, Skjelland Øvre Andebu.3. Torger Hanssøn, Solberg Nedre og Marte Gulleksd. (Gulliksd.) Himberg. Deres datter Gunhild ble gift med Ole Olsen Førstad.Jeg har ennå ikke funnet Ole Olsens slekt. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Vidar og Sissel.Så var det slutt på ferien, og på tide å brette opp ermene og komme igang igjen.I dag har jeg vært på leting etter Barbro H. Nå har jeg gått igjennom kirkeboka for Langestrand som starter 1779 og følgende er resultatet:Døpt 26/10 1782 Haagen, foreldre Haagen Steengrimson og h. Guri Hansdt. Fadd: Anna Sophia Johansdt, Guri Olsdt., Johannes Iversen, Narve Pedersen og Christopher Olsen.Døpt 17/4 1786 Haagen, samme foreldre. Fadd: Johannes Iversens hustru og Abel Maria Olsdt., Biørn Olsen, Niels Niels. Poverød (senere da han døpte barn Poveler), og Iver Hanssen.Døpt 29/10 1796 Haagen, foreldre: Steengrim Haagensen og h. Anna Pedersdt. Fadd: Marthe Haagensdt., p. Karen Isaachsdt., uk. Iver Johannisen, uk. Erich Pedersen Trulle og uk. Anders Johannisen.Barbro Haagensdatter var fadder 1798 for barnet til Biørn Olsen og h. Maria Andersdatter.Konfirmerte: 1789 Hans Haagensen og Martha Haagensdt. -- 1792 Steengrim Haagensen. -- 1793 28/3 Barbro Haagensdatter.Ekteskap: Glemte datoen Biørn Olsen og Maria Andersdt. Caut. Anders Gogstad og Peder Eriksen Trulle. (Anders Gogstad var pliktfogd, hva nå det er?)6/8 1796 trolovet ærlige og ...lagte ungk. Steengrim Haagensen kulledreng og pike Anne Pedersdt. Caut. Johannis I;I;S; Iversen hytteknekt og Anders Jacobsen hammersmedsvend. Gift 10/9 1796.Begravet: 17/12 1784 Haagen Steengrimsens drengebarn 2 år.-- 18/1 1789 Haagen Steengrimsens kones syster datter.-- 31/1 1789 Haagen Steengrimsens sønn Haagen 2 år 9 mnd., av hodepine.-- 15/12 1792 Elev Haagensen datter Anne Leverine.-- 7/2 |80| Elev Haagensens kone Maren Melkersdt.?, døde 31/1 av alderdomssvakhet 77 år.-- 15/1 1804 Steengrim Haagensens e.. pikebarn Pernille, døde 8/1 av slag 5 1/2 år.-- 24/10 1804 Ellef Haagensen, død 18/10 av alderdom 80 år.-- 13/2 1808 Haagen Steengrimsen, død 4/2 av vattersott 66 år.Ikke funnet skifte etter Haagen i Larvik i det tidsrommet han døde.Haagen Steengrimsen blir altså første gang nevnt på Langestrand i 1782.Som dere kanskje ser så mangler jeg tydligvis dåpen til 2 barn. En Haagen som var 4 år 1801 og Pernille. Jeg kan ha oversett dem, eller de er døpt et annet sted.FT 1801 Langestrand Haagen Aangrimsen 58 år dagarbeider og Guri Hansdt. 46, begge gift 1.gang. Sønnen Haagen 4 år. (Dette må være Steengrimsen, enda det også i orginalen står Aangrimsen).Som dere nå kanskje har forstått så tror jeg Haagen Steengrimsen er far til Barbro, også fordi Barbro fortvilet prøver å døpe sine pikebarn for Gurine.Deretter har jeg lett i Hedrum, Bragernes, Strømsgodset og Skoger etter Barbro og Martha, resultat 0. Det finnes flere Haagen/Steengrim der, men ikke de rette ser det ut som.Steengrim Haagensen bodde i 1801 i Tønsberg. Sjekket Steengrim Steengrimsen Brye grd. i Hol Hallingdal, og der er hans opprinnelse ukjent. Han er heller ikke aktuell tror jeg. Sjekket Schouger grd. Strømsgodset, Svarterud i Skoger, Marum mellom i Sandeherred og fant ingen ting.Ved gjennomgåelse av disse personene som het Steengrimsen synes jeg navnet Guttorm dukket opp ganske ofte.Ved barnedåp i Bragernes står det ofte søelegd, og det fikk meg til å tenke på Ole Olsen til Barbro. Han kan være fra Bragernes f.eks. Det er jo ingen ting som sier han er fra Vestfold.Tror det var alt for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit and Kjell; Thanks very much, but this is too much to grasp in a short span of time. Let me chew over it for a few hours. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Kjell, Just a couple of questions for clarification.You state in line 3 'Anun Fredrikssøn, som var sønn av Fredrik Sigfredssøn og var gift med Mette Anunsd. her'. Was it Fredrik that was married to Mette, or was it Anund? Does 'her' mean that Fredrik and Mette lived on Orerød, or did Mette come from Orerød?In line 4 'Sigfred var sønn av Sigfred Erikssøn'. Do you mean Fredriks was son of ..and Fredrik was the oldest?Hi Inger. A small and circular world. Haagen Stengrimsen was an ancestor of Peder Oluf Nilsen who was the father of Linda Nilsen who married Nils Arnoldus Friis who was descendant of Nils Pedersen Friis (who was born around 1740 and not in 1790s). Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Vidar! Jeg håper dette gjør det litt klarere.Mosserød side 371.Erik Klokker bor på Mosserød i 1623 og levde til ca.1640. Gift med Sølvei (Solveig) Monsd.. Enken fikk beholde jordveien til ca 1665. Fra Erik og Sølvei stammer Sigfredætten som fikk stor utbredelse. De hadde 4 barn, Sigfred, (se neste), Mons, Anna og Inger.Sigfred Erikssøn var bruker av Mosserød ca. 1665 - 1690, gift m. Jøran Pålsd. Nordre Strand. De bodde en tid på Strand og hadde 7 barn. Fredrik (se neste) Kristen, Paal, Mari, Anne, Sølvei og Gunhild.Fredrik Sigfredssøn, Orerød, var bruker av Orerød 1693 - 1739, gift med Mette Anunsd., datter av Anun Børgessøn som var bruker her ca. 1660 - 1693.. Fredrik døde 1740, 76 år og Mette levde til 1745, da 86 år. Av Fredrik og Mettes’s barn omtales. 1. Sigfred, døde på Haugtuft. 2. Anun Bodde her (se neste). 3. Jørgen. 4. Berte levde på Orerød.Anun Fredrikssøn, ( gift med Marte Andersd. ?) som vi må anta er far til Fredrik Anunssøn som var f. på Orerød 1753 og gift med Marte Olsd. Førstad Ø. - datter av Ole Olsen Førstad Ø. og Gunhild Torgersd. Solberg Nedre.Barn etter Fredrk og Marte som er nevnt i Bygdeboken , Matthis Fredrikssøn kjøpte litt av bruk 1. Gift med Karen Andersdatter JåbergGunhild, ble gift med Hans Gulliksen på bruk 3. Det var hans 3. ekteskap.(Ikke nevnt i Bygdeboken) - Anders Fredrikssøn en sønn ???? Far til Niels Andersen, ?? - som ikke ble gift med Oline Marie Pedersd. ? Og far til Peder Oluf.Nilsen. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Hei alle gode hjelpere !Godt nytt år og tusen takk for alle innspill, her er det masse opplysninger som jeg etter beste evne prøver å sortere. Dette tar tid, men er kjempespennende!Jeg har prøvd å lete etter eventuelt giftemål for Oline Marie og Johan Larsen (link innlegg 63) og eventuell konfirmasjon for Peder Oluf i Domkirkens menighet i Oslo uten resultat. Videre etter dødsfall for Oline Marie i Grønland menighet (der de bodde ifølge 1900 tellinga) - også uten resultat - Fant muligens hennes mann død i 1904, men opplysningene her er for sparsomme til at det er sikkert.Igjen, takk for alle innlegg !!Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Sissel og Vidar.Vidar du har skrevet (85) at Haagen Stegrimsen var stamfar/forfar til Peder Oluf Nilsen. Jeg er spent på hvordan du har kommet til det.Ellers har jeg bruk tiden til å lete etter Barbros fødsel 1778-1780 og ikke funnet det. Jeg har nå sjekket Vestfold: Skoger, Hedrum, Langestrand, Brunlanes, Fredriksværn, Tjølling, Sandar, Sande, Stokke, Ramnes, Botne, Andebu, Borre, Sem, Tønsberg og Våle. Sjekket i Buskerud: Bragernes, Strømsø, Modum, Sigdal, Flesberg, Ål og Nes.Ellers så tror jeg at jeg har funnet Haagen, men kan kanskje aldri bevise det. Jeg må avbryte nå, men kommer snart tilbake med historien rundt Haagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FT 1801 Langestrand så var Haagen St. 58 år, ergo født ca. 1745. Nå har jeg hele tiden hatt på følelsen av at Steengrim ikke er et 'kystnavn', men et innlandsnavn. Undersøkte derfor Ål og Nes. I Nes var det mange Stengrim, men lite Barbro. Derimot vet jeg at Barbro er mye brukt i Sigdal, og der fant jeg:Døpt 8/8 1745 Holmen krk. Haagen. Foreldre: Steengrim Haagensen Wik.Heretter tar jeg det fra bygdebøker:Andreas Mørch,Sigdal og Eggedal bd.II s.604, Vik grd.:1) Haagen Steengrimsen f. 1745 Sigdal.2)Steingrim Håkonsen fca. 1712, gift 1744 med Marte Sørensd. Vik og hadde barna: Håkon 1745, Bjørn 1749 og Nils 1752. Steingrim kjøpte odelen fra Fingar Aslesen Kopseng for 62 rd. i 1749. Han pantsatte Vik til Bjørn Olsen Krossgrd. for 269 rd. Steingrim byttet bort Vik i 1753 til bror sin, Bjørn Håkonsen, mot å få att Teksle i Lyngdal og 140 rd. mellomlag. Året etter kjøpte Steingrim plassen vestre Grimeli i Krødsherad for 300 rd. I 1756 er han nevnt på Bjertnes i Krødsherad.Andreas Mørch: Krødsherad: Grimeli gnr. 196,3 u/Bjørkerud gnr. 196 i Krødsherad: Fant ingen ting.Bjertnes gnr. 187 i Krødsherad: Ble kalt Bjertnes nedre, Overtok bygselrette her i 1755 for 160 rd. Steingrim Grimeli pantsatte alt for å få penger til det. Steingrim kjøpte Hovden i 1765. I 1779 ble Bjertnes kapellangård, Steingrim og Marte fikk ta over Kringstad i Sigdal til bruking.Hovden gnr.195 Krødsherad: Steingrim kjøpte Hovden i 1767, men solgte samme år.Kringstad gnr. 66 Sigdal: Fikk bygsel her, men ville ikke godta prestens betingelser for bruk og solgte den til en annen. (Etter det vet jeg ikke mere om ham.) Fantes ikke i skiftereg. for Kringstad grd.Sigurd Vinger: Flesbergboka bd. III s. 186: Teksle gnr. 57 i Lyngdal:3. Håkon Bjørnson + 1730, 41 år. Gift med Guri Steingrimsd. fra Åsen i Sigdal, + 1748. Hun ble oppgift med Knut Knutson Strand i Lyngdal, + 1756. De fikk ingen barn. Hkån og Guri fikk barna: 1)Bjørn 1718-64, 2) Steingrim 1720 gift med Marte Sørensd. Vik i Sigdal, Grimeli, Bjartnes i Krødsherad., 3)Tårn 1723-73, Knut 1726-1803, Helje 1728-37. (Det sto hvem alle var gift med, men det blir litt mye her.)Sigdalboka igjen, Flaagan gnr. 80 s. 575 bd. II:4. Bjørn Kittilson gift med Helge Sebjørnsd. Sund, + før 1717. Bjørn kjøpte Teksle gård i 1701. Bjørn og Helge fikk barna: Kittel, Hans, Knut Haåkon gift med Guri Steingrimsd. Åsen, i nedre Teksle i Lyngdal, Kjersti, Eli, Sigrid og Gunhild.5. Kittil Eivinsen + 1664. Gift med Rangdi Håkonsd. Vet om 3 barn: Knut + 1668, Bjørn gift med Helga Sebjørnsd. Sund, Ola.6 Eivind Olsen + før 1630. gift med Gunhild Gulliksd. Båsum + etter 1632. Eivind var en meget rik mann. Han eide mange gårder, og hadde denne gården i 1614. Han var odelsmann her. De flyttet sannsynligvis til Høymyr i Flesberg ca.1626. Eivind og Gunhild hadde barna: Bjørn, Kittil gift med Rangdi Håkonsd. Båsum., Gisle, Gullik, Ingemo, Ingebjørg og Kirsten.Det var farssiden. Må finne kvinnesidenen senere. Det står mye historie om personene, men jeg har utelatt det meste av historiene pga. plass og tid.Grunnen til at jeg sier at Haagen kanskje ikke kan bevises er, hvis han giftet seg og fikk Marthe og Barbro i Krødsherad så finnes det ikke kirkebøker for den tiden.Men siden han ikke er nevnt gift i noen av de 3 bygdebøkene er det en sjanse for at han har giftet seg et annet sted. Kanskje et sted underveis på sin vandring mot Langestrand. Får håpe det, selv om det kan bety mye arbeid å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil bare for sikkerhets skyld si at dette ikke er helt sikkert, men veldig sannsynlig selv om alder bommer på et år. Moren hans het også Marte, og han fikk vel muligens selv en datter Marthe som førstefødte barn.Tar gjerne imot opplysninger om andre kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan godt hende du har rett, Berit, men selv om jeg heller ikke har sett mange Stengrim'er langs Vestfoldkysten, må jeg påpeke følgende:I 1743 skulle embedsmenn (var det fogdene, mon tro?) svare på en rekke spørsmål sendt fra København om diverse forhold i sitt distrikt i Norge. Et av spørsmålene gikk på fornavn benyttet i de respektive distriktene som var ukjente og 'rare'. Og fogden Fabricius i Larvik nevner faktisk Stengrim på sin liste. Så Fabricius må sikte til i alle fall en Stengrim i Larviksdistriktet på denne tida.Ser vi på 1801 viser det seg ganske riktig at Buskerud er 'Stengrimfylket' framfor noe annet. Av 70 med varianter av dette fornavnet i landet bor halvparten i Buskerud, og 2/3 av disse igjen i Nes i Hallingdal. I Vestfold er det 5 (2 på Strømsø, 1 i hver av Tønsberg, Andebu og Nøtterøy). Ellers er navnet en del brukt i Sør-Trøndelag.Av folk med Stengrimvarianter i farsnavnet bor 77 av 135 i Buskerud - 69 av disse igjen hører hjemme i Hallingdal (Nes og Ål). Navnet er forholdsvis hyppig benyttet også i Sør-Trøndelag og i Møre & Romsdal. Vestfold har 6 individer, men det viser seg at tre av dem bodde på Strømsø; de øvrige tre på Nøtterøy, i Sandar og i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Ved søk på Barbro Haagensen fikk jeg på Familysearch opp denne:BARBRO HAAGENSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 28 MAR 1779 Krodsherad, Buskerud, NorwayParents: Father: HAAGEN NYEHUUS Family Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Christian.Tønsberg og Nøtterø er sannsynligvis sønn og sønnesønn av denne Haagen. Men som sagt, jeg mangler fremdeles bevis. Som du kanskje har sett så har jeg lett i kirkebøkene de fleste stedene i Vestfold.Hei Terje.Takker så mye for dette. Det kan passe med teorien, men jeg mangler søsteren Marthe som er ca. 4 år eldre og en bror Steengrim.Jeg så det for lenge siden, men hadde helt glemt det igjen. Nå skal jeg sjekke på nytt i hvilken periode Krødsherads kirkebøker mangler. Jeg vet det var en som før helga skrev perioden de manglet inne i et annet innlegg.Da blir det vel å finne Nyehuus, sannsynlig husmannsplass under Nyhus gnr. 209, i bøkene. Ellers blir det å tråle gjennom begge gårdsbøkene for å finne en Guri Hansdatter født rundt 1755 som skal være gift med han. Det gruer jeg meg til. Men et sted der ute finnes løsningen, bare jeg finner hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Døpt Palme. 28/3 1779 Krydsherad Barbro. Far: Haagen Nyhuus Sanum eie. Fad: Gunild Scharset, Mari Isachsd. Nore eie, Aase Olsd. Nore eie, Iver Hansen Nore eie og Christen Knudsen ibid.Etter litt leting under Sandum søndre fant jeg en Hans Hansen d.e. fca. 1718 gift med Ingebjørg Eivindsd. De hadde en datter Guri som var gift med Ivar, hun var enke i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit Sorry for the long silence. I have not forgotten all your good work. I am working hard trying to analyse what you have given us to see where I can help, if at all, and possibly come with a suggestion or two. Unfortunately spare time is limited until later this month, and the amount of information is very large, for which I am very grateful.Re my comment in innlegg 85, my wording was misleading. I do not know if this Haagen is the correct one. It was only the coincidence of finding the same name (Nils Pedersen Friis) and the POSSIBILITY of an earlier link between two branches of the family tree. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi There are a few familiar names, if different years, in your innlegg no 89 for Sund in Sigdal. See tema 9972 particularly innlegg 14 & 19.Does anybody have easy access to Sigdal bygdebok to see if there is a link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Vidar Larsen

Hi Sissel (innlegg 87).I have recently received this information from a member of the Nilsen familyOline flyttet på et tidspunkt til Oslo hvor hun traff møller Johan Larsen, født i Løten (Leuten). De giftet seg 20. febr. 1859 i Gamle Aker kirke og bosatte seg på Grüners Løkke. 2. Mars 1865 fikk de en datter, Hanna Sofie, døpt den 17. april samme år. På høsten 1865, 1. okt. ble Peder Oluf konfirmert i Gamle Aker kirke, han er oppført som nummer 38 av guttekonfirmantene. Som bopel er angitt Nedre Gade No. 3. Folketellingen for 1900, Oslo, viser at Oline og Johan bodde i Motzfeldts gate 3. Da bodde datteren Hanna Sofie hjemme, det er anført at hun driver egen syforretning. (The confirmation of Peder Oluf has been verified looking up the scanned images of kirkeboka Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=595&idx_id=595&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.