Gå til innhold
Arkivverket

[#11373] Vestfold,Larvik - Oline Marie B og Nils Andersen med sønn Peder Oluf f. 1850


Gjest Sissel Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Inger.Du fant en Hanna Magdalena eller noe lignende født 1800 i Stavern. Hun kan jo like godt være moren. Eller sto det at moren til Oline het Hanna Marie. Oline het jo også Marie. Har du funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Berit, Det står to steder Hanna (Hanne) Marie. Ellers har det bare stått en M.Hun Hanna Magdalena f. i 1800 stod det vel et tegn mellom navnene som vi tok for å være -og, tvillinger altså. Kjører til Kongsberg i morgen for å se i org.bøkene. Vi finner garantert ut av det til slutt. (like sta begge to)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser etterpå at det var Hanne Mariane du fant.Jeg sjekket Familysearch og fikk følgende under VRI, og det er vel mere å stole på enn IGI:Gift 9/9 1824 Stavern Peder Olsen Bjertnæs 24 år og Hanne MARIE Olsd. 22 år.8 barn, alle f. Stavern: 1) Lovise Tobine (Pedersd. Bjertnæs) 9/12 1824,---2)Oline Marie 21/12 1826,--3)Ole 7/3 1829,--4)Karen Marie 1/9 1831,--5) Olava 1/6 1834,--6) Guttorm 21/5 1837,--7) Barbro 21/5 1837-1837,--8)Anne Severine 22/10 1838.Da blir det spennende å finne fadderne.Når det gjelder Peder så finnes det i 1801 en på 4 år på Bjertnæss eie Nedre i Sandsvær. Far Ole Sørensen 37 snekker og Live-Carine Pedersd. 30. Ser ut som om du er på helt rett spor Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Hanna Marie Kaare er fastslått født 04 01 1801 døpt 13 01 1801. En Hanna Marie befinner seg som pleiebarn hos Ole og Barbro under FT i 1801. Det pussige er at Ole Olsen og Barbara Hagensdatter har døpt et barn Hanna Marie i Stavern 02 04 1802!!!! Det siste i flg. familysearch IGI. Har også prøvd å finne de andre barna til Hans Knudsen Kaare i FT 1801 uten positivt resultat. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi BeritIt looks as if you have nailed down Oline Marie's details (place and date of birth, parents etc). It worries me however that Ole had a daughter Hanna Marie christen in 1802, and a fosterdaughter who was born in 1801. Which is the correct Hanna?Terje, Inger and Berit: We seem to be running two temaer with same information, shall we shift all new information over from my tema (11473) and leave that to Kaare in general? It should be possible to shift all relevant material from 11473 tomorrow.Mv Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

HeiFor meg er det det samme om det er ett eller to temaer.Jeg følger med stor interesse med på begge temaer.Dere er fantastiske til å grave fram opplysninger, Tusen Takk !For min del strekker ikke tiden til mer enn å prøve å fordøye og ordne all informasjon - derfor ingen nye innspill fra meg nå. Håper å komme sterkere tilbake - men da har vel dere detektiver løst alle mysterier !? - og ingenting er bedre enn det !mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å samle alt her: Stavern: Død 16/12-21/12 1873 konen Hanne Marie Olsd. Stavern f. 1802, slagtilfelle og bronkitt. ---Død 23/12-28/12 1873 skredder Peder Olsen Bjertnes , f. 1797 bronkitt.Med dette dødsfallet skulle altså Hanne Marie være ekte datter av Ole og Barbro, men jeg hadde håpet på en 100% sikkerhet. Usikkerheten gnager meg litte grann enda. Men det er vel det beste vi kan få.Jeg har nå lest gjennom 'Ingers' barnerekke, og får ikke mine opplysninger helt til å stemme med Ingers, men jeg må føye til at det til tider er dårlig med blekk:Gift Stavern 9/9 1824 underoffiser ungk.. Peder Olsen Bjernæs 24 eller muligens 29 år i Fr.værn og pike Hanne Marie Olsd. 22 år. Forlovere ....Olsen Bjertnæs og .... Mathiesen.Konf. 3/3 1816 Stavern, Hanne Marie Olsd. 15 år i Fr.værn.Hanne Marie f. 30/3-2/4 1802 Stavern, foreldre matros Ole Olsen og kone Barbara Hagesd. Faddere: kone Birthe Marie og piken Helen/Eelen christensd., matros Ole Jacobsen Løf/Køf?, matr. Jacob Jensen og daglønner Anders Andersen.Hanne Mariane døde også som liten, men hun het Jacobsd. Bare så at hun er helt ute av bildet.Alle barn ført i Stavern krk.bok: 1) Lovise Tobine 9/12 1824, kunne ikke tyde farens tittel. Fad: konen Anne/Kari? Christophersd., piken Kirsten Christophersd., ...mand H. Mathiesen, ... ..., ... Halvorsen.2) Oline Marie 21/12 1826, Fad: kone Anne Christophersd., piken Dorthe Halvorsd,. ... Bjertnæs, inderst O. Halvorsen, ... ...3) Ole 7/3 1829, fadd: .... Sommerfeldt, jomfru ..., kpt. Haneborg/Hamborg?, lieut. Juell, H. .... Bru...cier?4) Karen Marie 1/9 1831, foreldre soldt nr. 27 Peder Olsen Bjertnæs og Hanne Marie Olsd., faddere: Barbro Hougensd/Haagensd., Helene Olsd., Peder Thomas Andersen, Johan Johannesen, Andreas Christensen.5) Olava 1/6 1834, faren var skredder. Fadd: Hanna Marie Olsd., piken Helene Olsd., Guttorm Olsen, Halvor Tordsen? og Halvar Aslaksen.6) Guttorm, tvilling, alt uleselig. 7) Barbro, tvilling, alt uleselig.8) Anne Severine 22/10 1838,fadd: konen Hanne Marie Olsd., piken Torine/Turine? Olsd., Guttorm Olsen, Nub Andersen og Christian Andreasen.Fadder til nr. 4 må vel ha vært moren til Hanne M. Men så kommer det noe, barn 5 og 8 har som første fadder, gudmor?, Hanne Marie Olsd. Jeg fikk til at det står konen Hanne Marie, og jeg tror ikke det er barnets mor. Da ville det stått bare Moderen, og jeg tror heller ikke hun ville stått først. Jeg spurte en annen som driver mye med forskning, og hun mente at det kunne ikke være moren. Nå noterte jeg ikke dåpsdagen fra Ingers innlegg, de var uleselig i min filmutgave. Men om det skulle av en eller annen grunn være moren må vel dåpen ha funnet sted ca. 6 uker etter fødselen, da moren var uren og måtte introduseres først. Nå sto desverre ikke den datoen på noen av dåpene i kirkeboka.Ut fra det ser det ut til at begge Hanne Marie levde i 1834-38. Det kan vel også stemme med at jeg kan ikke finne noen Hanne Marie død 1800-1803. Kanskje den andre ble konf. i Brunlanes.Når det gjelder Peder Olsen Bjertnæs, soldat nr. 27, mener jeg det burde være lett å finne hvilket kompani eller regiment han tilhørte. Det finnes en film med communicanter og confirmerte. Der ser det ut som om alle soldatene står oppført med nr. og regiment. Så hvis han var soldat hele tiden til 1832/34 skulle han nok stå blant de andre på de listene. Ellers døde forferdelig mange soldater rundt 1800-03. Det var også et strandet skip på Svennø, med mannskapet som ble bgr. i Stavern.Vidar, jeg vet ikke om det var noen spesiell sykdom på den tiden, men det var mye fattigdom og utrolig mange militærer der. Det har vært militærer i Stavern helt til for et par år siden, da militærleieren ble nedlagt. Det vil si i ca. 300 år har Fredriksværn/Stavern vært forsvarsværk, og befolkningen hovedsakelig fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Berit, I dag hadde jeg med meg en profesjonell innen slektsforskning (Jobbet tidligere på RA)Du har rett i at jeg har 'glemt' ltn. Juell som fadder på Ole. Det jeg skriver, og det som kommer inn er faktisk ikke helt det samme. (Den kutter noe) Kirkebøkene i original er betydelig lettere å lese enn microfilmen, selv om presten har brukt miniskrift, men mer enn nok blekk.Knut er 99% sikker på at det er Ole Olsen og Barbro Hogensdatter som er foreldre siden Hanna Marie til Hans Kaare er ett år eldre og skulle ha hett Hansdatter. Det passer også godt med alderen da hun giftet seg.Siden jeg ikke har tenkt til å være 99% sikker, venter vi nå på Vergemål i overformynderiet. Klokka var for mange da vi bad om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Inger and Berit. Again a heartfelt thanks for your work. There is however a small (?) point I would like to take up regarding Berits comments (Tema 11373 innlegg 35) on the godparents to child no 5 & 8 ( 8 = Anne Severine).'Barn 5 og 8 har som første fadder, Hanne Marie Olsd. Jeg fikk til at det står konen Hanne Marie, og jeg tror ikke det er barnets mor. Da ville det stått bare Moderen. .......Men om det skulle av en eller annen grunn være moren må vel dåpen ha funnet sted ca. 6 uker etter fødselen, da moren var uren og måtte introduseres først'.Inger states however in tema 11473 innlegg 16 Anne Severine f. 22.10.1838 Faddere: Moren Hanna Marie Olsdatter, Tomine Olsdatter, Guttorm Olsen, Niels Andersen, Christian AndreasenI know one of you (Inger ?) were working from the original and the other from microfiche with obvious differences in readability, but it looks as if the godmother could have been the mother, unless Inger just forgot to type a , after Moren. Having two Hanna Marie Olsdatters connected to the same family is a bit worrying when we can not be 100% sure we found the correct Hanna in the first place.From the dates given by Inger there were however large time-gaps (greater than 6 weeks in all cases) between births and christenings; so the Introduction of the mother back into the congregation could have taken place before the chriatening Lovise Tobine f. 9.12.1824 døpt 13.2.1825 = 9 weeks + Oline Marie f. 21.12.1826, døpt 16.4.1827 = nearly 4 months (ca 14/15 weeks) Ole født 7.3.1829, døpt 21.5.1829 = 11 weeks + Karen Marie f. 26.9.1831, døpt 1.3.1831 = nearly 6 months ?? (I have taken this to be 1.3.1832) Olava f. 1.6.1834, døpt 21.9.1834 = 3 months plus (ca 14 weeks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gir ikke opp. Vi må på en eller annen måte få klarhet i dette. At vi ikke har helt samme opplysninger kan jo på en måte være en fordel. Nå blir de opplysningene lagt under 'mikroskop' for å være helt sikre.Det som uroer meg mest for øyeblikket er at jeg ikke kan finne Hanne Marie 'Hansen' død, men det er mange sider i kirkebøkene for Stavern og Brunlanes. Et sted må vel løsningen finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det var ikke Komma (,) etter moderen som Vidar lurer på. Akkurat det og en del annet klarte jeg å se også. Hadde fenomenal hjelp av to 'proffe', den ene fra Statsarkivet, den andre medbragt. Har dessverre bomma litt Vidar, det skal være døpt i 1832, og ikke 1831.Hanna Marie 'Hansen' rakk vi ikke å lete etter, men kommer til å sjekke henne også. Vi så bare på Hanna M. født i 1815 (boka gikk ikke lenger på konfirmerte) Berit har en Hanna i 1816, og så bør det vel være en Hanna M. til som er konfirmert da (1817-1818?), og noen utflyttet eller døde.Jeg kan ikke begripe hvorfor microfilmene er så dårlige mange steder, når originalen er flott. For øvrig er originalbøkene fra Vestfold bare på Kongsberg. Som Berit sier, når vi er flere vil også reelle fakta komme fram til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket fadderne igjen, og mener bestemt at det står konen Hanne Marie. Man skrev vel ikke moren den gangen, men moderen. Konen kan jo godt være moren selv om ikke akkurat det står. Men, det er vel egentlig ikke så viktig. Din Hanne Marie må vel være datter av Ole og Barbara når man ser på konf. i 1816.Fant: Gift 26/10 1798 Stavern matros nr. 65 Ole Olsen og pike Barbara Haagensdt.Nå er ikke Ole Olsen det navnet det akkurat er lettest å lete etter, men det er mulig det finnes sjømønstring/sjømilitære ruller eller hva det nå heter. Får sjekke det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre de 'sjørullene' ligger nok på Kongsberg. Der må dere nok få hjelp av noen andre. Ole Olsen blir kalt matros nr. 65 i Fredriksværn/Stavern i 1798. Om han fikk nummeret der han kom fra eller i Stavern vet jeg ikke. Det er et helt ukjent felt for meg.Ole og Barbara fikk 6 barn sammen, alt i Stavern:1) Karen 15/5-23/5 1799, far ennå matros 65. Faddere: Frue Wahl, Madme Melsøm i Stavern, kjøpm. Hans Jakobsen, canon. Andresen og Hans Kaare.2) Hanna Marie 30/3-2/4 1802, fadd: kone Birthe Marie og piken Elen Christensd., matros Ole Jakobsen, Lof?: matros Jacob og daglønner Anders Andersen.3) Gurine 22/3-29/3 1805, fadd: kone Karen Valer og piken Maren Johansd., Knud Jensen Slagelse, matros Isach Møller og tømmerm. Niels Olsen.4) Gurine dpt. 11/3 1808, fadd: uleselig.5) Gurina 6/1-14/1 1810, far matros v/verftet. Fadd: konen Karen Christensd., piken Lene Nielsd., matros Rasmus Riegelsen, matr. Halvor Hansen og matr. Vilhelm Pedersen.6) Helene dpt. 28/6 1812, fadd: konen Petronelle Arvesd., piken Marte Stilo? Møller, matros Vilhelm Pedersen, matros Christen Helgesen og matros Jacob Børresen.16/8 1812 matros v/verftet Ole Olsen begr. i jorden nr. 6. Det ringtes i 1 time med alle 3 klokker og .... time med den største klokke, 44 år. Jeg har ikke funnet noen annen død Ole Olsen, så jeg tror det er riktig.Begr. 10/1 1813 Gurina, Barbara Haagensd. datter.Gift 1/7 1814 enkem. og daglønner matros Guttorm Olsen og enke Barbara Haagensd. Caut: matros Andreas Brynildsen og daglønnertømmermann Anders Hansen.Begr. 7/10 1858 Guttorm Olsen, 74 år, fragtemann, alderdomssvakhet.7) Anne Gurine Guttormsd. 5/12-26/12 1814, foreldre: daglønner tømmermand Guttorm Olsen og kone Barbara Hagensd. Fadd: konen Marte Haagensd., pike Dorte Brynildsd., matros Hans Andersen, matros Helge Aslaksen og fragtemann Sigvart Jensen.8) Ole Guttorms. 20/10-10/11 1817, fadd: uleselig.9) Thorine Guttormsd. 6/11-26/12 1820, foreldre fragtemann Guttorm Olsen og Barbara Haagensd. Stavern. Fadd: konen Marthe Haagensd., pike Kari/Mari?? ...., .... Gulbrand Nielsen, tøm... Olsen, .... ..., Haagen Stengrimsen.Her har det kommet et nytt navn Marthe Haagensd. Kan hun være en søster av Barbara, og er de døtre av Haagen Steengrimsen?Jeg har ikke funnet Barbara født enda, men på Langestrand fant jeg en Haagen Steengrimsen og h. Anna Sophia Johansd. Det er en mulighet for at han kan være faren.Ut fra Ole Olsens alder i 1801, 25 år, lette jeg i Stavern. Ole 20/2 1775, foreldre matros Ole Olsen og konen Karen Andersd., fadd: skomaker Clemen? T...s kone, pike Maren Larsd. Q...., Morten Hansen ..., Peder Andersen og Matz/Matr? Hans Olsen.Om dette er rette person vet jeg absolutt ikke, men første datteren hans het Karen. Da han døde sto det at Ole Olsen var 44 år, om det er den samme Ole da.Jeg tok med disse siste opplysningene så man har noe å arbeide ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Tusen, tusen takk for all hjelp !Dette er flott !Berit, siden du fant giftemålet til Ole og Barbara (innlegg 40) - det står ikke noe der om foreldre ?Hilsen en meget takknemlig Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre, det sto bare akkurat det jeg skrev. Så enkelt blir det ikke å finne han. Jeg tror nok at man må i de sjømilitære ruller eller hva det heter, eller om det var krigsskole der, for å finne noe. Jeg vil jo tro at det der vil stå hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi again Berit. Had a good look at the information you gave. Ole who died in 1812 must be our Ole, as at the burial of his daughter Gurina (in 1813), Gurine was listed as his wife’s daughter and not his, in spite of Ole being her father from the record of her christening. Also the widow Barbara remarried in 1814.This therefore leads to conflicting information on Ole’s age, 44 years in 1812 and 25 in 1801 census. Any chance that 44 could have been 34? This would make Ole, born in 1775, a strong candidate for being ‘the right Ole’.Tried to find Haagen Stengrimsen, Anne Sophia Johansdatter and Marthe Haagensdatter in 1801 census for Larvik, Brunlanes (Tanum) and Stavern with limited success. Found only an unmarried Marthe (26) in Larvik as Childminder to the ‘Cancellie raads og amtsforvalter’, then nothing. Did you find Haagen and Anne Sophia in kirkebokene? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det sto skrevet 44 år, eller det kunne være 45 for linjene mellom de forskjellige døde var forskjøvet. Jeg prøvde å telle linjer for å se hvilken var den rette, og kom til 44.Grunnen til at jeg fant Haagen Stengrimsen på Langestrand var at jeg lette etter Barbara i kirkebøkene der, uten å finne henne, og det var det eneste Haagen-navnet jeg så der. Men det så ut som om han fikk sine barn litt senere enn Barbaras fødsel. Det kan jo være at han hadde flyttet dit med fam. fra et annet sogn. For sikkerhetsskyld noterte jeg bare navnet hans, og da jeg fant barna fra Barbaras 2. ekteskap dukker plutselig Barbaras etternavn opp blant fadderne. Plutselig er det en Maren som kan være en søster og Haagen Stengrimsen. Nå kan vel denne Haagen muligens også være sønnesønn av 1. Haagen Ste(e)ngrimsen på Langestrand. Ingen av hennes søsken var faddere for barn fra 1. ekteskap.IGI: Tror Marthe Haagensdt. ble gift i Larvik 17/4 1804 med Gulbrand Nielsen (også fadder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant nettopp på IGI: Haagen Steengrimsen 28 år gift 29/4 1824 Langestrand med Maren Kirstine Jacobsd. 27 år.Altså har vi i 1801 Maren Haagensdt. 26 år, Barbara 22 år og Haagen Steengrimsen ca. 6 år. Det ser ut som han er en sønnesønn. Det skulle vel da bety at Haagen var en eldre mann da jeg fant ham på Langestrand rundt 1785-90. Da finnes vel Haagen forhåpentligvis død på Langestrand mellom 85/90 og 1801.Det er en ting jeg stusser på når det gjelder kirkebøker for Brunlanes. De starter så sent som 1766, men så står det at Langestrand fra 1740-årene står i Brunlanes sine kirkebøker. Er det noen som vet noe om det, om jeg da ikke har lest totalt feil. Siden Brunlanes begynner så sent kan da for eksempel det som skjedde før den tid være ført andre steder, f.eks. Hedrum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Tror vi skal være litt forsiktige med å bestemme Barbra eller Barbara's aner. Enkelte steder står det tydelig HOgensdatter, andre steder er det utydelig. Det er også forskjell på 'Barbra' og 'BarbAra'.Jeg er tilbake til utgangspunktet. Nils Andersen f. 22.5.1830, døpt 6.juni. Foreldre Anders Frederiksen, Hørdahlen og hustru Olea Marie (a)Hansdatter (stedsnavn uleselig). Faddere Ingebor Maria Hørbodahlen, Oline Ellefsdtr (adr ?), Niels Christensen True, Hans Hansen (adr?)Sandar mini 4 1814-1832.Sandar mini 5 1832-1847: Konfirmant Nils Andersen.Da Nils giftet seg var han tjenestedreng på Førstad som også er kalt Furrestad.Foreldrene bodd på Hørdahlen, som tidligere het Frøtvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Again many thanks for your great effort.How much emphasis can we place on what is, at least to me, small spelling differences. I seem to have read somewhere on Brukarforum that the names were spelt as pronounced, and without any specific rules. Searching through 1801 census one finds a whole host of different spelling varieties of what to me is the same name.The second point is; you state in the penultimate line ‘Da Niels giftet seg....'. I hope that this is not a mere ‘slip of the tongue', but I have no record on Niels's marriage. Have read carefully though all 17 pages of this and 11473 temaene, but could not find anything I had overlooked either. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Beklager Vidar, du har så rett. Nils var ikke gift da han fikk Peder Oluf. Hvis du går inn på folketellingene vil du se at det er både Barbra og Barbara, Hogensdatter og Haagensdatter, men det er ikke de samme menneskene, og så lenge vi ikke sikkert vet hvem som er hvem, kan det være fort gjort å få feil foreldre.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.