Gå til innhold
Arkivverket

[#11450] Mathea/ Marthine Gundersdatter, Førde/ Kinn, Sogn og Fjordane


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

I folketellingen 1865 finner jeg Marthine Gundersdatter bosatt på gården Hollen i Kinn prestegjeld. Der bor hun sammen med sin mann Salomon Jansen, deres sønn Jakob M. Salomonsen og svigerforeldrene Jahn Olsen og Katrine Sørensdatter. Marthine er da oppgitt å være 28 år gammel, og fødested skal være Førde prestegjeld.På familysearch finner jeg vigselen mellom Marthine og Salomon. De gifter seg 29.06 1862 på Svanøy i Sogn og Fjordane. Hun heter da Mathea Gundersdatter, og han heter Salomon Andreas Jahnsen. Brudens far er oppgitt å være Gunder Jakobsen, og brudgommens far er tidligere nevnte Jahn Olsen.Hvor og når er Marthine født? Hvem er hennes foreldre, og hvor bodde de? Jeg har lett etter passende kandidater i Førde prestegjeld, og det nærmeste jeg kommer er en Marte Lovise Gundersdatter f. 07.03 1833, med foreldre Gunder Jakobsen og Gunilde Andreasdatter. Marthine fikk i 1874 en datter som hun kalte Lovise, så kanskje er Marthine/ Mathea samme person som Marte Lovise?Dette ble mye på en gang...håper dere kan hjelpe meg!Mvh Marita B. Lystad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.