Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11461] Svingeset, Sogn og fjordane

Recommended Posts

Folketellingen 1801, Digitalarkivet:1241 Ole Ellingsen Deres ældste søn 54 Givt 1ste gang M1242 Brithe Andersdtr Hans kone 45 Givt 1ste gang K Digitalarkivet, vigde i Innvik 1750-1815:Vigd 14.2.1781: Brudgom Ole Ellingsen Svingesetter Brud: Birthe Pedersfatter HougenHva er korrekt, Birthe Pedersdatter eller Brithe Andersdatter. Både Anders og Peder er jo vanlige navn i distriktet, og jeg prøver å finne ut hvem som er Brithes foreldre.Vet noen hvilken 'Haugen' Brithe/Birthe er født?Tor Kvien

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/97355-11461-svingeset-sogn-og-fjordane/
Del på andre sider

Et generelt godt råd, Berit, men det eneste stedet hvor det garantert riktige navnet står, må være kirkeboken for døpte. Haugen (Indre-/Ytre- /Maur- etc.) i ulike kombinasjoner finns i flere kirkesogn i distriktet, bl.a. Hornindal, Innvik, Davik, og det aktuelle området grenser dessuten mot Sunnmøre hvor det er enda flere 'hauger'. Så jeg ser etter et spor for å finne hvor jeg skal lete. Derfor er riktig farsnavn viktig for å komme videre.

Gjest Hanne Heen

Hei I følge de opplysningen jeg har om Svingeset slekten er Berthe (Brithe / Birthe) datter av Povel (Paul)Joensson Hougen, født ca. 1719 i Innvik, død 1784 og Synnøve Andersdatter Faleide, født ca. 1719-1795. Dette fikk jeg vel også bekreftet av flere av etterkommerene i denne slekten. Vi hadde et slektstreff i Stryn i Mai 2002, og var samlet ca. 150 etterkommere av dette ekteparet. Vi skal ha ett nytt slektstreff i Stryn i 2007, så jeg kunne du ha hjulpet meg med flere opplysninger fremover på din gren vill jeg satt stor pris på det. Jeg har mail adresse : hanne.heen@c2i.net

Gjest Hanne Heen

Hei igjen Jeg tror Povel, Paul og Peder er nevnt om hverandre flere ganger i Innvik på denne tiden. Kirkebøkene for Innvik før 1750 er brent og er vel ikke å få undersøkt noen plass så vidt jeg vet. Bøkene er utgitt i bokform fra 1750 til 1900, men alt før 1750 er tapt.

Gjest Rune Bergesen

Der er døpt en Berthe Pedersdatter Hougen den 6/6-1756. Far Peder Joensen Hougen og Synneve Andersdatter. Dette stemmer jo med alder i folketellingen 1801. Jeg kan se i bygdeboken når jeg kommer hjem, og se om der er flere opplysninger.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.