Gå til innhold
Arkivverket

[#11689] Slekten (K)Lohmann, Bergen pre 1754


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ikke se at dette var noe slikt eksempel. Kanskje du kan skrive ned en argumentasjon her i denne diskusjonen basert på disse nevnte kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er enig med Heidi Tofterå Slettemoen at Isach Kloman og Isach Lohman er samme person. Alle undersøkelser av dåp-vielser-og begravelser viser at det finnes bare 1 Isach Isachsen (K)loman i Bergen som stemmer med dataene. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Det er et par ting som forundrer meg i denne saken. For det første, '1754 Rasmus Klouman Isach Pedersen Gunnele Rasmusdtr i Sandv.# Her heter mor Rasmusdatter til etternavn. For det andre heter to av barna Klouman som fornavn, Rasmus og Claus. Var det vanlig at etternavn ble brukt sammen med fornavnet når far hadde samme etternavn. Kan det være at at Kloman-navnet er tatt pga fjernt slektskap, eventuelt av andre årsaker. Hva med å ta en titt på fadrene til barna født i Bergen hvis det ikke alerede er gjort? Vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg støtter meg iallefall til ,følgende innlegg av Nedrebø der han konkluderer med at det ikke er en transkribsjonsfeil i de tilfeller han har sjekket:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 30.08.2003 10:11 (4) Jeg har ikke sett poenget i å sjekke alle, men har tatt for meg følgende tre: Nov 29 Des 03 1784 Henriche Margarethe, Isach Isachsen Kloman matros Anne Johanne KK Lesemåten Kloman er rett. Apr 13 Apr 20 1787 Abraham, Isach Isachsen Lohman matros Anne Johanne Jacobsdtr KK Lesemåten Lohman er korrekt, men i originalen er Kloman overstrøket, og erstattet av Lohman. Okt 05 Okt 10 1800 Isaac Esaias, Isaac Lohman rebslager Oline Marie Lund DK Lesemåten er korrekt. Lohman og Kloman .Lesemåten nyttes uten tvil om samme familie. Dette er ikke enestående. Vi finner stadig eksempler på at navn blir 'forenklet'. Anne Fabiansdatter var ikke lenge i Bergen før hun ble 'Anne Jensdatter'. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er svært intressert i å komme i kontakt med mennesker som selv er intressert i denne familien eller sitter inne med opplysninger om den i sin database etc. Dersom du har etterslekt av denne familie er jeg begjelpelig med opplysninger fritt og for intet. mvh Jan Frode Johansen jafjohan@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Vi kommer tilbake til 1700 tallet i Bergen da denne familien bruker Kloman etter Cloumann istedet for Lohmann.Dersom du har opplysninger om Cloumann eller Kloman er jeg selvfølgelig intressert i å høre fra deg da jeg jakter på denne slekten! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Overgangen fra bruken av navnet Kloman til Lohman på slutten av 1700 tallet er en intressan observasjon som jeg skulle ønske vi kunne finne mer ut om.Hvilke kilder for 1700 tallet kan være aktuelle å 'dykke' dypere inn i foruten skattelister? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.