Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11712] Bele - gårdsnavn?

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

I en av Stangvik-bøkene av Hyldbakk, forekommer en person med navnet Gørri Henriksdotter Bele, gift med Ola Markusson Torvik, f. 1671. Jeg er ikke i stand til å finne stedsnavnet 'Bele' i noen av de bøkene jeg nå har tilgjengelig (Sunndalsbøkene, Stangvik-bøkene, Surnadalsbøkene, Tingvoll (II), Bolsøyboka (II) og utdrag av Nesset III). Jeg har også sjekket om det dreier seg om feilskrift for Mele i Sunndal, noe det ikke kan være.Altså: Er det noen som kjenner til gårdsnavnet «Bele», antydningsvis på Nordmøre/Romsdal)?Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/97605-11712-bele-g%C3%A5rdsnavn/
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei,Det finnes en gård i Åskard ved navn Bele. O. Rygh: 'Norske Gaardnavne': Belle 1590. 1643. 1667. Bæle 1723Åsskard kommune og Stangvik kommune er i dag en del av storkommunen Surnadal.Det er gitt ut ei bygdebok for Åskard: 'Folk og Heimar i Åsskard - Hans Hyllbakk - 1987'.Kanskje du kan finne noe om Gørri i denne bygdeboka.mvh Steinar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.