Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11723] OLE FREDRIKSEN FRA KONGSVINGER

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Er det noen som vet noe om Ole Fredriksen født 1.sept. 1875 i Kongsvinger. Han giftet seg med Mary Helene Kristiansen. Jeg finner han i FT.1900, da bor han i Skedsmo. Men hvor er han i FT.1875 ? og hvem var foreldrene? Er det noen som vet noe?MVH. Lisbeth

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/97616-11723-ole-fredriksen-fra-kongsvinger/
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! 1875-tellinga for Vinger ligger ikke på nettet. Du må på Riksarkivet for å finne denne. (Og, siden du bor i Oslo, bør du unne deg en tur!)Det kan forresten se ut som om Ole er bror til Otilie Nilsen, som han jo bor hos i 1900. Det er verdt å se på. Her har du muligheten til å se på dåpen til f.eks. Ella Nilsen, og finne pikenavnet til Otilie.Du har jo og muligheten til å finne giftermålet til Ole og Mary Helene, der vil navnet på fedrene stå, og dato/sted for konfirmasjon og dåp.Lykke til! Laila

Gjest Finn Sollien

Er du sikker på at fødselsdatoen 1. sept. 1875 er riktig ?Olaf Fredriksen ble f. på Østre Nor i Vinger 18.9.1871, døpt i Vinger kirke 21.1.1872. Foreldre: jenrbanebetj. Fredrik Gulbrandsen og hustru Lina Johannesd. Familien flyttet til Christiania 1880, fikk attest datert 30.4.1885. Familien bodde på Holt i Vinger ved folketellinga i 1875. Har mere i base, søsken til Olaf og deres fars aner. Mora var f. i Grue. Mvh. Finn

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei!Takk til dere begge to. Ja, Finn, i biblen etter Ole har han skrevet at han ble født 1/9-1875, så da går jeg ut fra at det er riktig. Han flyttet til Oslo senere og bodde bl.a. i Eriksgt.9, Plataugt.4 og Borggt.5. Han døde 16/3-56. Jeg har også tenkt at Otilie kan være søster av Ole, Laila. Jeg må vel en tur i arkivet senere, har bare ikke tid nå. MVH: lisbeth

Gjest Finn Sollien

Hei Lisbeth! Dette er kansje din Ole Fredriksen. Men han var 1. oktober 1875, ikke 1. september som det står i hans bibel. Døpt i Vinger kirke 7. november 1875. Hans far var svensk ungkarl skomakersvenn Johan Fredrik Nilsson fra Vermland. Antagelig på arbeide i Kongsviger, for noen av de som var faddere var skomakere. Mora Anne Olsd. var ei som hadde flere barn, bl. annet angitt falskt navn på en av dem. Otilie Nilsen i Skedsmo 1900 var halvsøster (litt fin far. Hadde Ole i basen men med Johansen som patronymikon. Ole har valgt Fredriksen. Har ikke funnet ham konfirmert her i sognet.Er det av interesse noe mere kontakt meg på fisollie@online.no

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.