Gå til innhold
Arkivverket

[#11730] Familien Peder Olsen Andal fra S. og Fjordane til USA-men hvor-Chicago????


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Håper linken virker for deg slik den virker for meg. Jeg får siden opp med søk på Andal i 'All States' - og så er det bare å trykke 'Search' nederst på siden. Du vil da få opp de navn som jeg gav deg. Du kan så trykke på ett av navnene og få opp en 'Patent-Description', eller du kan trykke på skjøte-ikonet like til venstre for navnet. Du vil da kunne se selve dokumentet. Om du ønsker det forstørret, så velger du 'Large Gif' på linjen over navnene. Håper det funker.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei! Godt Nytt År til dere alle gode hjelpere!Jeg sliter fortsatt med å finne denne familien og undres på om der er noen som har gode tips å gi på hva navn de tok i bruk i USA? Nå har jeg også kontaktet en del i USA som hette Andal, men ingen av dem hadde forbindelse til Norge.Etter å ha forsøkt meg både på Andal, Pedersen, Pederson og Ondal m. flere og uten resultat, så kan jeg bare appelere til de dyktige hjelperne her i Brukarforumet.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan du kort oppsummere navn og fakta slik at vi slipper å lese gjennom 'ingenting' :-) , blanke ark mao. så begynner vi på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Mener du at jeg skal starte en ny debatt? Eller bare legge inn første innlegg på nytt?Men her er fakta: Lars Mathias Pedersen Andal, f. 1851 reiste første gang den 23.4.1871 fra Bergen og til USA. Den 13.7.1875 reiste han 2. gang over etter at han hadde vært hjemme å giftet seg den 24.6.1875. Sammen med han reiste også hans søster Oliane Oline Pedersdatter og hans bror Oliver Elias Pedersen.Den 4.7.1881 reiste også hans foreldre Peder Olsen Andal, f. 1820 og hustru Marthe Birgithe Larsen, f. 1822 og deres sønn Samuel Annanias Pedersen, f. 1862. Sammen med dem reiste også kona til Lars, Anna Mari Knudsdatter, f. 1851 (hun som han var hjemme og giftet seg med.Ved utreisen i 1875 oppgir Lars som bolig Chicago, derfor regner jeg med at alle de andre også reiste til Chicago.Hjelper dette?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her har du noe å kose deg med LenkeAndal, Andahl etc både som bosted ellers som navn.Det finnes bl.a en Johan Andal, 30 år, fra Andal som ankommer Ellis Island 30.mars 1899.Bestemmelsessted Seattle, Washington. Det står noe mer på manifestet, men jeg klarer ikke helt å tyde hva ( 5 yeears in Seattle, Washington?)Hva drev ham akkurat til Washington om han ikke hadde slekt der fra før kanskje?. Han er selvsagt noe sent ute, men mulig i slekt med dine. Kan det være en idé og følge hans spor videre? Intet skal være uprøvd.(På linken finner du noen som er fra 'Andal Peak' i Norge (sikkert Åndalsnes)......Twin Peak ......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne fant jeg på følgende side LenkeEr du RIKTIG RIKTIG heldig så virker kan skje denne e-mailadressen nedenfor fra 1997 ennå. Om ikke så har du et navn på en nålenede person å gå etter:'Dean F. Andal E-mail:dean@inreach.com Sun Apr 13 13:00:40 1997 Location: Stockton, California Message:Your page is very helpful. I'm in the early stages of documenting my family tree with two branches in South Dakota: Andal and Richards. My greatgrandfather, Sigurd K. Andal came to South Dakota from Norway. He married my greatgrandmother, Elsie Richards in Pierre, SD, on May 26, 1913. Her father was James Kingman Andal. Interested in all descendents of the Richards or Andal families. Thanks for your page'.Lar deg fordøye dette så får du si oss hva du tror om dette og foregånde innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Nina!Det er bare utrolig hva dere klarer å spore opp! Jeg skal gå inn og se på dette og se om der er forbindelse til Sogn.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror ikke at svigerfaren til Sigurd var en Andal, han må ha snublet litt i sine ord.Jeg fant et nytt 'Sigurdinnlegg' som gir deg en ferskere oppdatering og et stedsnavn, men nå er vi i Canada en tur: [url="http://www.rootsweb.com/~cansk/Saskatchewan/querydeletes.html>Lenke,dean@inreach.com,I am researching descendants of James Kingman RICHARDS who died on April 4, 1923 in Dalzell and Sigurd ANDAL. Sigurd Andal and Elsie (Richards) Andal had six sons born in Dalzell: Alfred, Fredrick, Donald, Sigurd Jr., Ivan, and Cecil.Let litt lenger ned på siden etter Andal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina.Jeg kom ikke inn på den første linken. Men jeg fant Sigurd K. som ble gift med Elsie Richards in Pierre, SD, on May 26, 1913. Han kom fra Florø men bodde i Bergen ved emmigrasjonen.Han er nok ikke fra Ytre Holmedal og den Andal familien jeg søker etter.Skal se også på det andre.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Nina!Den siste linken med slekt fra Sogn og Fjordane kan selvfølgelig være i samme slekt som jeg kommer fra. Det var jo søster til min oldefar som giftet seg inn i Andal-slekten. Men det er bare å beklage at jeg aldri har lært engelsk og følgelig ikke kan skrive til denne Dean.Jeg få se hva jeg finner på!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå sender jeg deg snart på et engelskkurs ..... Jeg la inn en kort forklaring og samtidig inviterte jeg henne til å delta i diskusjonen her LenkeDamen skriver: 'My great grandparents were from Norway. G.G. Father was Henry Andal(Born in Andal, Norway on October 31, 1888) and his wife was Mathilda Lee (Born in Tromso, Norway on February 28, 1892). They had 4 sons - Haakon, Alvin, Melvin and Ingolf. They were married in Wisconsin on March 13, 1915' og i april 2002 skrev hun 'Update on message posted April 30, 2000. My Great Grandfathers name was Henrick Johan Andal and he married Mathilde Hammerlie(when she came to the US her last name was shortened)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Nina. Du er veldifg snill som har lyst å sende meg på engelsk kurs. Tror du det er noe hjelp i nå som 33-modell?:-))Du skal i alle fall ha takk. Jeg skal se nærmere på om jeg finner denne Henrick Johan Andal. Henrik er der jo en del som heter.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linguaphon-kurs...var det ikke noe som het det da? :-)Jeg finner ingen jeg, men kanskje han bare brukte ett av navnene i folketellinga og farens navn som etternavn ........ Da er det jo litt håpløst. Nå kan vi bare håpe på at det i løpet av natten kommer noen innlegg fra Usa. Har du sett etter ham i emigrerte fra Bergen?Her er'n, men en Førde-gutt .....stemmer det da med dine folk? Fra Nausdal, Førde, agronom, til Eau Claire Wisc. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bare Johan Abrahamsen fra Andalen i Naustdal tenker jeg Lenke Hvorfor må disse navnen alltid avvike?Stemmer dette med din slekt bør du ha funnet 'the missing link'. I følge 1865 tellinga for Andalen ser det ut til å stemme. Et aldri så lite HURRA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siste gang fra meg. Her er 1865 tellinga og bekreftelsen på din Peder og Marte i Andal, Naustdal. Nå kan vi bare håpe på at damen napper, ellers lar det seg sikkert gjøre å finne hennes adresse på nettet.LenkeLykke til videre, fortell oss hvordan utfallet ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet denne personen Henrik Johan. Hennes 'Great Grandfathers name was' Henrik Johan Abrahamsen, sønn av Abraham Rasmussen Andalen og Maren Andreasdatter, født 31.10.1888. Henrik Johan reiste fra Bergen den 20.2.1909 til USA (Amk Eau Claire Wisc).Og her er Henrik Johan sine foreldre og søsken: LenkeDette er de som også du fant, men jeg er usikker på enda om det er den samme familie. Min familie kom fra Andal i Ytre Holmedal, men disse er fra Andalen i Naustdal. Men selvfølgelig kan de være slekt, for avstanden var jo ikke så stor til Gaular.Dette må jeg komme tilbake til. Men du kan i alle fall glede denne damen i USA med at du har funnet familien hennes.Hjertelig takk enda en gang!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå er jeg litt forvirret ...... dine kommer jo fra helt samme sted i 1865 som de i 1900 tellinga. Kanskje er det bare sognet som er litt annerledes oppdelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk fo din hjelp, Nina.At du blir forvirret kan jeg godt forstå. Det er riktig at Andalen hørte til Førde i 1865, men i 1900 var det Naustdal.Og grunnen til at jeg må komme tilbake til om der er slektskap er ganske enkelt den at Peder Andal bodde i Storelia, Førde og jeg har ikke funnet han under døpte i Andalen. Jeg vet heller ikke hvor han har Andal-navnet fra. alle fall viser bygdeboka for Naustdal kommune i Sunnfjord at Per (Peder) Olsen, f. 1820, gift 1844 med Marta, har foreldre Ola Kornelius Andersson f. 1790 i Andalen og Anna Olina Knutsdotter, f. 1786 i Steindalen.Kanskje er der noen som har bygdeboka og kan slå opp for meg?Men, som sagt, jeg kommer tilbake.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg fant ut nå at i 1865 bodde Peder med kona og 2 barn på Andal i Nøstdal. Så da er nok sansynligheten stor for at det er samme slekta.Jeg hadde visst dette hvis jeg hadde funnet han døpt i 1820 i Andalen, men det gjør jeg ikke.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shannon Andal

HI, My G. Grandparents were Henry and Mathilde Andal. Their son Alvin (married Grace Boynton) and had 5 kids; Mavis, Dwight (my father), Francis, Louise, and Nancy.It is great to find other relatives, hope to talk to you soon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Jeg har lett etter noen som kunne ha navnet Henry og som kommer fra samme slekt, men finner ingen. Det hadde jo vært grei å vite så noenlunde hva åstall Henry eller Mathilde var født og om de ble gift i Norge eller ikke.Er der noen som kan forme spørsmålene på engelsk til Shannon Andal? Jeg våger meg ikke på det.. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.