Gå til innhold
Arkivverket

[#11730] Familien Peder Olsen Andal fra S. og Fjordane til USA-men hvor-Chicago????


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei, Nina.Takk skal du ha. Mener du at Henry og Henrik kan være samme person?I så fall så er det vel den jeg har funnet og som i 1900 var ugift?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Glemte resten av innlegget mitt jeg. De opplysningene du er ute etter har du allerede fått. Henrik ble til Henry i Amerika, hans kone var fra Tromsø. Henry finner du som barn under Andalen i Naustal i 1900. Han er født den 31.oktober 1888 i Andal. Hans kone var Mathilda Lee født i Tromsø 28. februar 1892. De fikk 4 sønner Haakon, Alvin, Melvin and Ingolf. Giftet seg i Wisconsin den 13.mars 1915. Senere skriver hun at min oldefars navn var Henrick Johan Andal som giftet seg med Mathilde Hammerlie. Her er Henrik i folketellinga Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo, Nina. Jeg beklager at jeg ikke var helt observang, for du hadde jo allerede lagt det inn. Derfor takk enda engang!Nå må jeg til å lete for å se om denne Henrik Johan virkelig er i den samme familien som min slektning giftet seg inn i.Mer siden.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har prøvd å finne det ut uten å lykkes...så jeg lurer faktisk på om det kan være to forskjellige familier når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Nina.Det er det samme jeg også lurer på. Far til Peder Olsen (min Peder) var Anders Olsen og hans mor skulle være Synneve Nilsdatter. Derfor leter jeg fortsatt om jeg kan finne ut av det.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Birger -Jeg har ikke bygdeboken, men det kan virke som om at 'din' Peder av en eller annen grunn har måttet gå ifra bruket på Storelia.Da han giftet seg med Marthe i 1844 var han bosatt på Storelia. Ved dåpen av 6 av deres barn er han benevnt som bonde på Storli. Disse barna er alle født mellom 1845 (Oliane Oline) og 1853 (Andreas Johannes).Da sønnen Oliver Elias ble døpt i 1856 var Peder 'Innerst' på gården Arekletten, ikke langt fra Storlia.Og endelig finner vi han som husmann på Andal ved dåpen av Mariane i 1859 og Samuel Ananias i 1862 - og som vi ser av folket. 1865 er han da fremdeles bosatt der, som husfader, uten jord.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen Arne.Ja, det du sier tror jeg er aldeles riktig, for jeg har merket meg de forskjellige bostedene. Nå har jeg forresten funne han fulle navn, noe som forklarer at jeg ikke fant han i kirkebøkene. Han har nemlig Andreas Martines Peder og er født 4.3.-1821 i Andalen.Det jeg nå forsøker å finne ut er event. slektskap til Henrik Johan. Jeg tror at jeg har funnet forbindelsen til en datter av denne Abraham Rasmussen.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shannon Andal

Hi Nina and Birger,Sorry, I do not speak Norwegian (I only know a couple of words). Yes, we are related. The birthdays and wedding dates you made reference to for Henry and Mathilde are the same people I know. Who is your Grandfather - Haakon or Melvin?Shannon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sidan ingen andre frå Naustdal har blanda seg i den noko for meg forvirrande debatten, får eg gjere det: Nokre avklaringar til å begynne med: For det fyrste ligg Andalen i Naustdal sokn i Førde prestegjeld. Til og med 1895 var også Naustdal ein del av Førde kommune, men vart frå 01.01.1896. eigen kommune. For det andre er Andals-namnet (truleg) også brukt av andre folk i Sunnfjord, truleg i Holmedal sokn i Ytre Holmedal (Fjaler) kommune. For det tredje var det mykje flytting og inngifte av folka i Midtre Førdefjorden, att og fram og inn og ut fjorden. Flyttingane blir ikkje alltid fanga opp av dei tre aktuelle bygdebøkene for Askvoll, Førde og Naustdal. Eg har sjølv leitt etter folk på Brukarforum som er utvandra til Amerika, men som ikkje er nemnde i noko av dei tre bygdebøkene, jfr Debatt nr 9563. Men med ein smule lokalkunnskap kjem den omtala Lars Pedersen Andal og hans slekt klarare fram: Faren Per/Peder Olsson og kona Marta Larsdtr.hadde bruket i Storelia kring 1845/53 men gav det opp til fordel for syster til Per/Peder, Anna Olsdotter. Dei flytte så ei tid til nærliggande Arekletten men fekk så plassen Hogane under Andalen til dei så i 1881 reiste til Amerika. Jfr at Per/Peder kallar seg Storeli men sonen Lars kallar seg Andal. For å gjere det enda litt meir forvirrande for dei 'Over there', er Andal slett ikkje noko uvanleg gards- og familienamn i Norge - og svært mange av dei utvandra til Amerika. For ordens skuld: Eg har ikkje sjekka opp dei andre namna/familiene som er nemnt i debatten. Men i alle fall - RÅKAR EIN PÅ MANNSNAMNET 'OLIVER', ER DET DENNE SLEKTA DET ER SNAKK OM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til deg, Harald, for din klargjøring!Aller først: Sønnen til Peder (Per) Andal heter Oliver og det er et av de navnene jeg prøver å søke bakover på. Det andre er Anders. Hadde jeg hatt tilgang til bygdebøkene for Naustdal så hadde det kanskje vært litt lettere.For å klargjøre min interresse i disse folkene så er det altså min oldefars søster som ble gift med Peder Andal, far til Lars. En annen søster havnet på Lunde og hennes datter igjen havnet på Skagengården.Men jeg er ening i at det var en utrolig flytting frem og tilbake slik at slektene spredde seg over mange gårder.Besteforeldrene til Peder Andal var Ander Olsen og Synneve Nilsdatter. Men oldeforeldrene er vanskelig å finne. Jeg finner Ole Andalen og Pernille, men om det er den rette vet jeg ikke?Henrik Johan Andal kommer jo inn her og nå prøver jeg å finne hvlken forbindelse det er til Peder Andal og han.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til Birger: Takkar for det siste. Etter Bygdeboka for Naustdal å døme, har eg 'tjukke slekta' di rundt meg på alle baugar og kantar. Eg skal sjå kva eg kan få til i løpet av nokre dagar. Det som er mest interessant for meg og folka i Storelia for tida, er kva du/vi kan rote fram av slekt i Amerika. Jamfør Debatt 9563, der eg etterlyser den bortkomne Andreas Larsen Mulen som emigrerte i 1892. Han var av same familien. Folka på Skagen og Lunde går vel fram av den nye Gaularsoga, men dei kjenner du til kanskje? Det ser ut til at eit par av debattantane er inne på dei rette folka i Amerika, ettersom mannsnamnet Oliver går igjen i slekta. Send meg ein e-mail om du har supplerande opplysningar.Helsing harun@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Harald Jarl. Godt Nyttår!Dette høres spennede ut! Ja, på Skagen har har jeg nå jevnlig kontakt med en 4.menning. Jeg har funnet ganske mange av den greina. Men som du sikkert vet så er jo den samme slekta i Angedalen og det var noe jeg aldri hadde peiling på. Når det gjelder Storelia/Angedalen og de som reiste til USA er det jo litt vanskelig å finne ut av, men jeg håper i det lengste på mange gode hjelpere!Andreas Larsen skal jeg se nærmere på, men det ere vel tvilsomt at jeg kan bidra med så mye som bare er en amatør. Men amatører har vel de fleste vært!?Du kan gjerne ta kontakt via mail hvis du ønsker det: birgerfo@chello.noMvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til Birger: No har eg avtalt stemnemøte i morgon med mi gode venninne og nabo - 86 år gamle Lilly - trur difor eg kan få litt meir kjøt og blod på slekta di i Andalen/Storelia i løpet av morgendagen. Sender deg ein E-mail seinare. Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej! Kan en eller annen som har oversikt over 'ståa' skrive noen ord her på engelsk slik at Shannon Andal også får ta del av det hele? Synes det er rett og rimelig siden vi har fått henne inn på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen!Ja, jeg skulle mer enn gjerne ha skrevet noen ord, men som sagt: Jeg kan ikke skrive på engelsk. Men kanskje noen andre føler seg kallet.Her er fakta: Min oldefars søster, Marthe Birgithe Larsen, f. 1822; giftet seg med Peder Olsen Andal, f. 1821. Familien reiste til USA i 1881. Men den første som reiste i 1871 var deres sønn Lars Mathias Pedersen Andal. Senere dro flere av barna den samme vei.Søsken til Peder Andal var Andreas Kornelius, f. 1814; Anna Maria, f. 1817; Anna Olina, f. 1823; Maren Sofia, f. 1825. I tillegg var der 2 andre som døde samme året de ble født.Peder Andal var sønn av Ola Kornelius Andersen, Andalen, f. 1790 og Anna Olina Knudsdatter, Steindalen, f. 1786.Dette må vel være nok for henne?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

To Shannon Andal and Adele Goa: I will give you some more information and some qestions later about family Andal - Storeli in Naustdal/Foerde when I have been talking to my neighbours -. Maybe its same family, but I am not sure so far -. There are a lot of places named Andal in Norway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

For Shannon Andal, Edmonton, Alberta:Henrik Johan Abrahamsson Andal b. 1888 and his wife Mathilde emigrated from Andal farm in Naustdal parish in Foerde community, 1909. Emigrated to Canada. Henrik died 1969. Henrik and Mathilde visited Norway one time. Family in Andal - Magne and Solveig Andal - visited Henrik one or two times. Son of Magne and Solveig - Arvid Andal - is living at Andal farm now. Same family as mentioned Lars Pedersen Andal and Peder Olsson Andal/Storeli but Henrik was living two generations 'later'. Other persons Andal mentioned in debate, is not the same family.Yours HJR in Naustdal harun@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.