Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11781] Domsakter ca 1815, Bergen

Recommended Posts

Gjest Barbara  Lose

I følge 1815 - Census for Bergen var min 3. tipp-oldemor Anne (Lovise) Olsdtr innsatt på Bergens tukthus ( Post 10961 Nr. 10985 ). Jeg antar at den neste personen i denne lista - Sare Willums., Post 10962 - er i slekt med Anne Lovise, kanskje hennes mor eller tante.Er det mulig å få opplysninger fra domsakter om hvorfor og hvor lenge A.L.O. og S.W. var på tukthuset?Jeg har stilt dette spørsmålet allerede i tema 11358 og tror at vedkommende innlegg kanskje har blitt oversett. Takknemlig om jeg fikk et svar.Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/97673-11781-domsakter-ca-1815-bergen/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter Bytingsdom er Oline Martine Olsdatter satt inn i Bergen tukthus 7. november 1814 om formiddagen kl. 9 for å sone to år for tyveri. I samme sak og på samme tid settes Anna Lovise Olsdatter inn for ett år for heleri, og Sara Willumsen likeledes ett år for heleri.

Gjest Barbara  Lose

Huff - hjeltelig takk for opplysningene!Da mangler bare nok faren Ole Willumsen / Wilhelmsen (48 år i 1801). Merkelig nok finner jeg den verken mellom de levende i 1815 eller mellom de døde (før og senere). Enkelte personer forsvinner rett og slett! Hilsen - Barbara Lose

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for hjelpen! Det ser riktig ut.Dersom Ole Willumsen døde i 1813, er mora til Anne Lovise i 1815 vel ikke Sare Willums. (70), men heller ENKEN og daglønner Sara Olsdtr (48-63). Da forsørgeren var død, er det ikke helt uforståelig at noen av familien begikk tyveri og heleri i 1814.Jeg var nok litt nysgjerrig om opprinnelsen til A.L.O. sin kjæreste på tukthuset - 24 år g. Ole Olsen Oxvig / Ogsvig. matros og innsatt 1814-1816, som var i det minste far til hennes 1ste barn.Det fins tre unge OOOs i FT 1801:a) Ole Olsen, 11 år, på garden Oxvigen i Amt Romsdalb) og c) 2x Ole Olsen, 10 og 14 år, på garden Oxvig i Lyngen, Amt Finmarken. Personene her er alle betegnet som 'lappefolk'. Hvis OOO var virkelig en matros, har jeg en hang til å ekskludere b) og c) fordi jeg tror at Sami var vel nok ikke kjent for å engasjere seg i sjøfart ved tidligere 1800-tallet. Eller er det en klisjé ?God Jul! Barbara Lose

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.