Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12031] Feil i DA ? Helge Bjørnson etter Bjørn Rollevsen. Saude.

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Kan noen hjelpe meg å sjekke ut hva som er riktig:Jeg har Helge ( Hølje ) Bjørnson som sønn av Bjørn Rollevsen og Guro Danielsdatter som bebodde Vestre Bergan i Saude i 1801. I Digitalarkivet finner jeg ikke denne sønnen som jeg er 99,9 % sikker på er riktig.Riktignok opereres med en Helge som kvinne og 11 år i 1790, mens min Helge skal være født i 1800 og altså 1 år og gutt !!.Trond

Gjest Ole Bjørn Darrud

Sauheradsoga IV s 194 oppgir 'Hølje f 1800, kom til nedre Nes, sidan Øya under Jongsås, g 1825 m Anne Torbjørnsdtr frå ein plass under Holte i Nes.'Sauheradsoga V s 482 oppgir (Deilskås under Gurstad) 'Anne f 1803 g 1825 m Hølje Bjørnson Bergan.' Anne var datter at Torbjørn Halvorson 1776 - 1848 og Egli Olsdtr.Mvh Ole Bjørn

Gjest Trond Kaasin

Ser ut som en skrivefeil ???vdr 1801 DA. Ved oppslag i 1865 tellingen finnes Helge Bjørnson 65 år.I 1801 tellingen er muligens Helge tilført en K feil samt at ett ekstra 1 tall er er lagt til alder.Feilretting forrige innlegg: ' Helge en kvinne og 11 år i 1801 ' Fra DA.

Gjest Berit Knudsen

Hei og vel overstått.Om du ser på alderen til barna så ser du at de har kommet som perler på en snor. Barnas alder er 1-3-5-7-9-11- og 12 år. Så din Helge (gutt/jente) er nok ikke født enda. Hvor har du funnet at Helge skal være født 1800?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.