Gå til innhold
Arkivverket

[#12126] Örnfeldt på Örland


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Det här är alla de sekundäruppgifter jag har på Johannes Eriksen Örnfeldt född c. 1692, död 1755 på Örland: 'Mangler andre opplysninger, men det antas at det var hans datter, Marie Urfelt, som ble gift 3.7.1767 med Ole Olsen'. Jag är intresserad av allt om Johannes och hans familj! Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Är namnet Örnfeldt känt i Norge som en släkt? I Svenska Disbyt finner jag Boletta Jensdatter Örnfeldt Norge 1779 och Jens Jenssen Örnfeldt Norge d 1766. Kanske det redan är känt att det finns en adlig släkt Örnfelt, där dock ej de nämnda är medlemmar. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel ikke akkurt hva dere spør etter, men på Familysearch har jeg funnet:VRI: Janus Claudius Ørnfeldt gift med Alettha Cath. Wieberg døpte 1774-81 5 barn i Vår Frues kirke i Trondheim.Ancestral file: Boletta Jens Ørnfeldt fca. 1726 Vardal N-Trl. (Verdal?) gift 27/10 1762 Johan Svendsen 1722-1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Olle! Stamfader till släkten Örnfeldt i Norge är Erik Olofzon Örnfeldt, som kom till Snåsa i Nord-Tröndelag före 1690. Vi tror oss veta att Erik är ”rymdh efter Mönstring widh Lenna Krogh (16)74” från Jämtlands regemente före dess inskeppning till Stettin och den olycksaliga operationen där. Johannes, som jag frågar efter, är en av Eriks söner. Boletta och Jens som du hittat i Disbyt känner jag till! Jag har ännu inte hittat någon koppling till den adliga släkten Örnfelt. Det finns ju också en fänrik vid Fersens regemente, (senare vid Västerbottens regemente), Karl Örnfelt, som är av ungefär samma ålder. Jag har inte hittat någon koppling där heller.Berit! Jag känner till alla dom du nämner, men tack för ditt engemang! Mycket av min forskning har jag från andra forskare (varav några är avlidna) som forskat i Örnfeldt i många år, jag har lovat att lägga in släkten i mitt släktforskarprogram och komplettera/kontrollera uppgifterna där det behövs. Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.