Gå til innhold
Arkivverket

[#12153] Fam.Moe i Christiania-har noen mikrofilmer for Oslo?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Karl Martin Karlsen Moe og Otine Marie f. Berntsen Fikk følgende barn i Christiania:Birger Eugen f.1894 Thorvald Meyersgt. Alf Georg f.1896 Thorvald Meyersgt. Olga Margit Sofie f.1897 Thorvald Meyersgt. Aagoth Ruth Elvira f.07.07.1899 Fredensborgv. Jeg er intressert i hva som står i Kirkebøkene vedr.dåpen. Karl Martin Karlsen og Otine Marie f.Berntsen ble viet i 1893 hos Notarius Publicus i Christiania har noen Mikrofilm fra det?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har mulighet for å hjelpe? Er det noen som sitter inne med Adressebøker for 1890årene i Christiania som kan sjekke adresser på denne familien.Trolig flyttet endel. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå fått vite av Statsarkivet i Oslo at Birger Eugen f.1894 og Alf Georg f.1896 er døpt i Paulus Menighet. Er det noen som kan sjekke dette? I 1900 bodde de i Fredensborgvn.Hvilken menighet tilhører den gaten? Der ble sannsynligvis Aagoth Ruth Elvira døpt i 1899.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Birger Eugen, født 13.01.1894, døpt i Paulus kirke 04.03.1894, foreldre 'Politikonstabel Karl Martin Moe' og Ottine Marie Berntsen, adresse Th. Meyers Gade 37, han født 1866, hun 1870, faddere: 'Kone Emilie Nilsen, pige Sofie Nilsen, Politikonstabel Johannes Mathiesen'. 'Borgerligt ægteskab 6/3-93 hun tilhører statskirken'. (Paulus Mini 13 1887-1894 14/14 p.387 no.45) ................................................. Alf Georg, født 21.05.1896, døpt i Paulus kirke 12.07.1896, foreldre, fødselsår og adresse som over (men faren heter også Karlsen),faddere 'Kone Maren Tostensen, pige Gunhild Olsen, Lars Tostensen, Josef Mikkelsen'. Borgerlig ægteskab 16/3-93. (Paulus Mini 14 1894-1899 6/14 p.167 no.269) ................................................. Olga Margit Sifie, født 20.10.1897, døpt i Paulus kirke 03.04.1898,foreldrene flyttet til Helgesens Gd. 21, faddere: Kone Karine Mehlum, Pige Matilde Moe, Politikonstabel Johannes Mehlum, Politikonstabel Berger Haug. Borgerlig ekteskap av 10/3-93(!) Moren tilhører statskirken. (Paulus Mini 14 1894-1899 12/14 p.324 no.77) .................................................. Fredensborgveien tilhører tre menigheter, nr.25 tilhører Trefoldighet. Aagot Rith Elvira, født 07.07.1899, hjemmedøpt 24.05.1900, stadfestet i Trefoldighetskirken 02.09.1900 kl.12.00, foreldre: Carl Martin Carlsen Moe er nå vaktmann og den borgerlige vielsen er gjentatt til 10.03.1893. Adresse Fredensborgveien 25. Faddere: Kone Karine Moh.., Martha Frog, Skoleelev Hans Carlsen Moe, Kontorist Gustav Krefting. (Trefoldighet Mini I 7 1900-1914 1/11 p.17 no.101) Det står en anmerkning om hjemmedåpen som er uleselig på mitt kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skjønner det slik at overstående allikevel ikke hadde noen interesse. Det er synd at jeg ikke visste det, slike oppslag med flere hundre døpte hvert år tar noe mer tid enn 5-10 minutter. Derfor den noe surmagede kommentaren til et av dine andre engasjement i denne spalten nr.12393 'praksis ved de norske folkeregistere' (en kommentar som jeg beklager, det var nok uttrykk for et øyeblikks irritasjon som jeg burde holdt for meg selv). Men det hadde vært fint om du 'trakk tilbake' slike etterlysninger for framtiden dersom de av en eller annen grunn mister aktualitet, da kunne jeg hjulpet andre med oppslag istedet. mvh Geir Kamsvaag Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Du har missforstått. Disse opplysningene som du har gitt meg er veldig verdifulle for meg.Tusen takk. Jeg beklager at du måtte vente så lenge før jeg takket deg eller gav respons. Jeg burde lære meg gi respons raskere-beklager. Jeg er fortsatt intressert i mer rundt denne familien. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I dette tilfellet har vel Jan Frode gjort alt slik han bør: lagt fram hva han vet og ikke vet, og presis hva han ønsker hjelp om. Det var det som var hensikten med den 'halen' jeg hang på hans forrige forespørsel. Saken er jo at opplysninger, selv om folk kan ha mikrofisjer og annet hjemme, kan være utrolig tidkrevende og vanskelige å finne. Derfor trenger vi all den hjelp som er mulig, ellers blir det nok sparsom med respons. Geirs 'surmagede' kommentar var helt på sin plass, men ikke nå. Vi gjentar dette omigjen og omigjen. Du har ikke vært den eneste. Slektsgransking er langt fra en åpen bok. Det finnes mengder av kilder, men det kan være både slitsomt og vanskelig å finne rette person. Det må de som ber om hjelp ha forståelse for. God helg begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jan Frode. Jeg oppfatter dine tidligere spørsmål slik at du primært er på jakt etter etterslekt. Det er på mange måter det vanskeligste, pga. personvernhensyn, som gir begrenset adgang til kildene. Men noen kilder er åpne, det finnes bare ingen snarveier. F.eks. adressebøkene, hvor du kan følge familiene år for år. Det kan finnes skoleprotokoller. I byene finnes kommunale folketellinger. Der vi du også finne flytteopplysninger. Kirkevergene kan gi deg opplysninger om begravelser, da har du også muligheter for å finne begravelsesannonser i avisene. Skattelistene er offentlig tilgjengelige. Etterhvert vil du ha nytte av gamle telefonkataloger, osv. Det finnes desverre få snarveier her, det som er digitalisert gjør starten enormt mye enklere enn for få år siden, men fortsettelse fram mot vår tid kan være vanskelig, og krever endel takt og tone, ettersom du kanskje ringer opp navnebrødre og spør om det kanskje forholder seg slik at... Du får komme tilbake til dette forumet etter som spørsmålene blir mere konkrete. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi får da prøve igjen. Familien Moe bodde i Christiania fra 1893-1901 da de flyttet til Bergen.De bodde først i Thv.Meyersgt.37,senere i Fredenssborgvn.25. De første årene var Karl Martin Karlsen Moe Politikonstabel.Hvilken utdannelse måtte man ha på den tid for å tjenestegjøre som konstabel? En annen ting i denne sammenheng som har forundret meg er følgende. Han sluttetr i politiet og begynner som vaktmester/vaktmann ved Mekanisk Verksted. Hvordan kan en gå fra en jobb med ansenitet til en vaktmesterjobb?Har det skjedd noe under hans tid i Politiet? Sluttet han selv eller fikk han sparken? Finnes det kilder som kan belyse dette. Har noen anledning til å finne ut noe omkring dette?Alt av interesse. mvh Jan Frode Johansen ps.Her er ikke etterslekt det viktigste,de har jeg nedskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.