Gå til innhold
Arkivverket

[#12348] Buskerud, Rollag, Kristie Olsdtr mor til Elen Halvorsdtr, en fortsettelse

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Takk for tipset, dette er det vel mulig å få sjekket, det ser ut til at jeg har fått riktige bind 5 og 6 av Nore-Uvdal, så det skal bli spennende å se hva jeg kan få ut av det.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God ettermiddag !Nå har jeg fått sett på bygdebøkene, og det viser seg at Elen/Eli Halvorsdatter er eneste barn av Halvor Reiersen Holden. Halvor gifter seg i 1810 og for andre gang 1820 uten å få barn i disse ekteskapene.Etter hva jeg har forstått står det også i bygdeboka bind 6 (registeret) anført at det skulle være en rettelse av Halvor Reiersen og Christi Olsdtr, men den ser ikke ut til å ha blitt med. Og da lurer jeg på hva denne rettelsen skulle ha vært ?Det var en annen ting jeg lurte litt på også, Ole Halvorsen f.1781 far, Halvor Kittilsen er født 1721, og han får en sønn så sent som i 1790 ? 70 år når mann blir far ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er da en bra prestasjon av HK., og det er da vel godt mulig å bli far når du er 70, men han fornyet kanskje konene.Var de 2 konene til Halvor R. enker med barn fra før og evt. under 40 år, eller var de piker. Ble den siste kona gjengift og fikk barn f.eks.Det jeg er ute etter er om det var Halvor eller begge konene som var sterile? Det er jo litt merkelig dersom det var 2 unge friske jenter, og at begge var sterile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Halvor Kittilsen fornyet ikke konen, men hun var en del år yngre en han, 27 år.Halvor Reiersens første kone Kristi Anulvsdatter var født 1776, så de hadde mange år å få barn på, men fikk ingen, hun hadde heller ikke vært gift før. Halvor Reiersens andre kone Sigrid Nilsdatter født 1788, de fikk heller ikke noe barn, de rakk bare å være gift i 7 måneder før Halvor dør, men 7 måneder er lang tid å lage barn på. For denne dama ble antageligvis gravid med mann nummer to, omtrent med en gang ?Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette ? Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor lang tid gikk det mellom Halvors død og barnets fødsel? Fikk Sigrid flere barn senere? Kan det da være en mulighet for at Halvor ikke kunne få barn? Om så var så blir jo saken en helt annen ang. Christi Olsdatter. Det var mange spørsmål, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Halvor Reiersen dør 23 oktober 1820, enken Sigrid gifter seg 19 oktober 1821 med Peder Pederson, deres sønn blir født 1722 og det kommer 2 til før Sigrid blir enke igjen 1829.Vet ikke helt hva jeg skal tro ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da var det iallfall ikke Halvors barn. Så enten ser det som om han ikke kunne få barn eller så var han ikke interessert i damer på annet vis enn som husholdersker virker det som.Dette blir rarere og rarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg må le litt jeg også nå Marie. Takk for sist forresten. Aner i Sigdal/Krødsherad og Skoger.Her møtes nok våre slektslinjer. Derfor ler jeg litt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det paret som omtales som foreldre til Ole Halvorsen itidligere innlegg her er mine 5x tipp... I så fall hadde Ole søsken som blant annet het, Gunhild, Nils, Halvor og Berit (Bergit). Berit er min 4x. Dersom dette er samme paret (og ting tyder jo på det) så send meg en mail hvis du vil ha info om som skjer med Berit og hennes etterkommere.Forøvrig skrives det i et tidligere innlegg her at Halvor Kittilsen ikke fornyet konene. Jeg er ikke så sikker på det. Har to giftemål på Halvor Kittilsen jeg. Først i 1750 og neste gang ut i 1777.Dette lå jo litt på siden av temaet ditt.... men pytt pytt..... personene er jo nevnt tidligere.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tor Kenneth !Takk i lige måte, jo dette ser lovende ut, for ganske riktig Ole Halvorsen søsken heter akkurat Gunhild, Nils, Halvor, og Bergit (Berit), da er jo muligheten å få vite hvor Christi Olsdtr. ble av, og hvordan dette henger sammen. Jeg sender en e-mail.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. La meg presisere at jeg 'intet aner' om Christi Olsdatter og hennes aner. Jeg nøyde meg i sin tid med å få 'gifta bort' Ola Halvorsen. Så debatten bør nok absolutt gå sin gang. Skulle jeg finne noe hos meg som kan være til hjelp, vil jeg legge det her, mens det jeg har av etterslekt på Halvor Kittilsen og fruene kommer på mail.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tor Kenneth !God formiddag !Det som blir veldig spennende er, hvor det ble av Ole Halvorsen og Christi Olsdatter, hvor barna deres ble født. Er det riktige Christi Olsdatter så vet vi hvem som er hennes foreldre og søsken, det er dette som kan kanskje kan bekreftes eller avkreftes. Det som også kan komme frem er når de eventuelt flyttet fra Rollag, om Elen/Eli ble med sin mor, eller om hun ble igjen i bygda. Det kan ligge mye svar her ?Det er kjempefint at du sender e-mail på etterslekt av Halvor Kittilsen, morsomt å finne ut at vi er i slekt igjen. Dette er min 3 tippoldeforeldre generasjon.Venter spent på svar !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg tar med hva Berit har hjulpet med å sjekket, tusen takk Berit !!Døde i Rollag fra 1774-1801 og fant:1 Halvor Reiersen +1787 26 år og 11 mnd, på Møchstue i Weggeli. Ellers ingen Halvor Reiersen eller Christi Olsdtr. Konfirmerte 1779-1800 og fant:1. 1786 30 juni Uvdal Halvor Reiersen Kiørren 18 år.2. 1798 Kristi Olsdtr. Houkim 15 år. Resultat av Christi Olsdtr. Rollag: 5 Christi Olsdtr. født, 1 komfirmert, 3 Christie`r finnes i FT 1801.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Alt er like ubesvart, så her får jeg bare fortsette å søke. Hvor ble det av Christi Olsdtr. og Ole Halvorsen, og at Halvor Reiersen eneste barn er Elen/Eli Halvorsdtr.f. 1803 Rollag, før to ekteskap ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God kveld !Har sjekket om Christi Olsdtr.f.1776 og Ole Halvorsen f.1781 har fått noen døfødte eller noen barn som dør i Rollag, uten resultat.Sjekket også Christi Olsdtr. dødsdato 25.01.1857 som det står i bygdeboka, uten å finne henne. Tenkte at det kunne stå enten etterlater seg enkemann, eller at hun var enke etter ?, eller på hvor hun eventuelt bodde da hun døde.Ville tro hun døde i bygda siden datoen er spesifisert i bygdeboka?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.