Gå til innhold
Arkivverket

[#12349] Lom, Vågå, Knut Iversen Rande, gift i Bolsø, Foreldre?


Gjest Torill Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johannessen

Min tippoldefar Knut Iversen Rande, gift i Bolsø utenfor Molde i 1860 med enken Marith Johnsdtr. Moldeli, som han allerede hadde to barn med; Marie 1854 og Randi 1859. Etter de giftet seg fikk de sønnen Louritz 1863. Knut er født ca:1815. I kirkeboken står det at han er født i Vågå, men jeg finner ham ikke. Faren heter Iver Olsen Pollenvigseie??(vanskelig å tyde) Er det noen som vet om dette er et gårdsnavn, kanskje Rande er det også. Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kan ikke være til så stor hjelp at det gjør noe, men siden du tror fast og bestemt på at han er fra 'Waage' (1801)er det et godt utgangspunkt.Finner ikke Pollenvigseie/Pollevig i folketellinga for 1801, men en gård som heter 'Pillerviig'. Det bor 2 familier på gården, og det er meget mulig at det er far og sønn (far og bror til din Iver Olsen), men det er å trekke mine antakelser noe langt. Ole/Olsen var jo ikke noe uvanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Denne Knut var en vanskelig nøtt. Opplysningene fra deg er sparsomme, og jeg finner ham heller ikke i ft-1865 der jeg hadde håpet på supplerende opplysninger å hjelpe meg med. Allikevel har jeg en kandidat til deg, men ... hadde jeg nær sagt; jeg har gjort ham nesten 10 år yngre !I utflyttingslista i Vågå kb står oppført ungkar Knut Iversen Pillarvikseie, 33 år, født 15.02.1824, til Molde 24.06.1856.Under døpte i Vågå finner jeg Knut født 15.02.1824, døpt 07.03.1824. Foreldre; Iver Olsen og Rønnaug Larsdtr. Pillarvikseie.Ved søk i ft-1865 for Vågå, finner jeg at den spesifikke husmannsplassen Pillarvikseie, må være Aasperanden. Foreldrene til Knut var sannsynligvis døde før 1865, men broren hans var husmann på plassen under denne tellinga.Ettersom det spriker såpass mye på alder oppgitt av deg, og det jeg har funnet i kirkeboka, er det ikke godt å si om dette er den riktige Knut. På den annen side er det jo flere ting som peker ham ut; farens navn, Aasperanden/Randen, og utflytting til Molde. Du får vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Hei Aud. Takk for svar, din kanidat er høyest intressang. Ved nærmere ettersyn ser jeg at jeg har regnet ut feilt fødselsår.I kirkeboken da de giftet seg i 1860, står det at han er 35 1/2 år, da stemmer det vel at han er født rundt 1824. Har du funnet dåpen og utflyttingslisten på internett eller er det noe du har?FT: 1865 Bolsø pr. under gården Moldegård finner jeg følgende fam. som kanskje kan være dem: (Min oldemor kalte seg Moldegård.) Knut Johnss. gift 43 år (f.1822) Lom pr.(Feilt etternavn.) Marit Johansdtr. 43 år Lom pr. (Feilt pr.) John Kristensen deres søn 20 år. (Dette er Marits sønn fra tidligere ekteskap.) Marie Kristensdtr. 11 år, seres datter (min oldemor, alder stemmer,Kristen er navnet på marits avdøde mann.) Randi Knudsdtr. 8 år.deres datter.( Stemmer.) Karoles Knudsen 3 år, deres sønn.( Navnet stemmer ikke, i følge kirkeboken heter han Laurits?????)Kan dette likevel være min fam? Hvor mye feil kan det egentlig være i en folketelling?Jeg er veldig takknemlig for alle svar jeg har fått, det ser ut som det løsner nå, Knut har vært en vanskelig nøtt i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så langt jeg vet er dessverre ikke kirkebøkene for Vågå lagt ut på nettet enda. Selv har jeg de originale kirkebøkene på mikrokort, og det er derfra jeg har hentet opplysningene nevnt i første svar.Det stemmer nok bedre med fødselsår 1824 dersom Knut var oppgitt som 35 1/2 år gl. ved vielsen i 1860 ja. Og da er jeg for min del overbevist om at du nå har din tippoldefar Knut sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Marit Jonsdatter Haugen/Fugelsetnæset gifter seg 3.1.1860 for 3.g m Knut Iversen Randa. Han dør 1882 på 'Randaplassen', Moldegård. I følge Per Gjendem, ekspert på husmannsplasser i Bolsøy, hadde Marit 8 barn, 2 med Knut. Randine Knutsdatter Randa Moldelia f 24.mai 1858 og Lauritz Knutsen Randa Moldelia, f 7.aug 1864.Marit 1825-1865, er datter av skomaker Jon Svendsen Haugen Moldelia og ElenJonsdatter Haugen, datter av Jon Ingebrigtsen Tøndel og kona Anna Ingebrigtsdatter Eikrem. Jon Svendsen er sønn av Svend Olsen Bjørset f 1740- og kona Charlotta Amalie Jensdatter Kalnes f 1741 i Bud, død 1795 i Molde.Kanskje dette er kjent, hvis ikke - Per Gjendem har lett fram opplysningene.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.