Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12366] Bastian Stabell og hans fogdsønner. Adel ??

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Ser at en rekke fogder på 15/1600 tallet bar navnet Stabell. Bl. annet Claus Bastiansen Stabell i Solør. Vet noen mer om Bastian Stabells opprinnelse i Danmark , regner jeg med. Og/ eller finnes det noe lektyre om familien. Jeg ser Stabell står på listen over adelsfamilier. Var det med dette utspring i denne Bastian ???

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at stabel opprinnelig var et yrkesnavn - en som stablet, og at navnet er gått over til slektsnavn i en rekke tilfeller, slik at de senere slektsnavnene brukes om helt ulike slekter. Det blir ikke noe adel av slike navn i seg selv. Hilsen Tore

Gjest Trond Kaasin

Ok, jeg skal jakte bibliotekene på jakt etter info om Stabell. Tusen takk for info. I mellomtiden er jeg spent på om Borgermester i Trondheim Lars Bastiansen Stabell født ca 1605 død 1669 i Trondheim og fogd Claus Bastiansen Stabell fogd i Solør ?? født ca 1600-1610 død 1671 er brødre. Claus etterlot seg 12 barn og Lars 10 barn. Her er mye etterslekt !!

Gjest Morten J. Rasch

Trond!Det finnes en slektsbok om familien Stabel/Stabell utgitt i 1955 av A.St. Castberg.SLEKTEN STABEL-STABELL CA.1200 til 1950(Det Mallingske boktrykkeri)251 sider.Etter denne boken så er Lars(Laurits) og Claus Bastiansen Stabell 2 av 6 kjente søsken(5 gutter og en jente)og deres etterslekter.Boken virker tilforlatelig, men som mange andre slektsbøker/opptegnelser kan det sikkert også der være noe feil. Men når min familie Rasch 'sneier' innom Stabellfamilien ca. 1750, så er den i hvertfall riktig.Det virker som stoffet før ca. 1550 er stort sett bare antagelser.Hilsen Morten Rasch

• 5 måneder senere...
Gjest Nina Rose

Min mann er av Stabel slekt. Det eldste jeg har er Christen Bastian Stabel som i 1656 var Rådmann i Trondheim, og hans far Bastian Stabel. Men jeg mangler mye årstall og stedsnavn. Kanskje du kan hjelpe? Er intressert i kontakt, så send meg en mail på nina@brataas.no :O)

Gjest Trond Kaasin

Hei Knut og NinaFølge Rasch sitt innlegg samt Nermo sitt slektstre 'se Knuts lenke' synes det som om Claus , (fogd i Solør) og Lars ( Borgermester i Trondheim er brødre).Jeg ser Nermo går videre og havner i Tyskland. Det hadde vært fint hvis Nermo ble med i debatten og fortalte litt om hvor han har disse opplysningene fra , som er meget spennende, men litt spekulative.Forøvrig ser jeg Andres Stabel , nevnt av Vigerust, er satt opp som bror av 'oldefar' til fogd og borgermester nevnt her. !!??Trond

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.