Gå til innhold
Arkivverket

[#12411] Anne Maria Andreasdtr., født RYGGE, slekt fra STAVANGER?

Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Jeg forsøker igjen å løse dette familiens mysterium, og håper noen kan være behjelpelige med det.Anne Maria Andreasdatter gifter seg i MOSS den 28.8.1831 med Ole Peter Jensen, og de får flere barn sammen (ialle fall frem til 1841) født i Moss. Ved giftemålet er Anne Maria oppført som 27 år gammel, født i RYGGE, faren er oppført som Andreas Wagersten.Jeg antar (vil gjerne ha det bevist) at Anne Maria er identisk med den Anne Maria som blir døpt 18.12.1803 i RYGGE (født 14.12.1803) av foreldre: 'en omvandrende fra STAVANGER, manden kammager Andreas Nielsen Kiær og Anne Maria Pedersdatter'. Så vidt meg bekjent er dette den eneste Anne Maria døpt i RYGGE i 1803/1804; så sant vielsen gir riktig informasjon må det altså være henne.Denne blir konfirmert i 1824 i RYGGE, 21 år gammel og bor da på Storengen (ikke sammen med foreldrene? en for meg uleselig notis er skrevet i margen om foreldrene).Så finner jeg henne utflyttet fra Rygge med destinasjon Moss i 1828 (nedskrevet 4.2.1829, 'for ett aar siden'), alder 25, kalt Anne Maria Andersdatter ('innflyttet fra Stavanger'). Kommentaren her må riktignok være feil, men det kan neppe være noen tvil.Finnes det noen som kan tyde notisen som er skrevet i margen ved konfirmasjonen?Det finnes flere kandidater til Andreas Nielsen i Stavanger-området i 1801, men hvordan skal jeg klare å finne ham? Er det noen som har erfaring med å lete frem 'omvandrende' eller kammakere? (finnes det egne kammakerfabrikker eller -laug?)Noen ideer til hvordan jeg skal komme videre? Jeg tror ikke Andreas og Anne Marie (foreldrene) er meldt innflyttet til Rygge, og vet heller ikke om de er meldt utflyttet.Håper på å få hjelp av en av de mange flinke og hjelpsomme der ute til å løse denne floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.