Gå til innhold
Arkivverket

[#12470] KVINNEKLINIKKER - født hjemme eller borte?Jordmødre,eller på lykke og fromme?

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor ble barn født til de forskjellige tider i Norge? Var hjemmefødsel det vanligste, og hva med jormødre? De fantes ikke i enhver krok med det store antall barn som ble født før i tiden.I Kristiania kjenner jeg iallefall til Rikshospitalts kvinneklinikk. Så vidt meg bekjent var mange av de som kom dit enslige mødre, eller for den sakens skyld de som satt litt trangt i det. Min tippoldemor kom i ekspressfart fra Sverige og nesten rett inn der. Kanskje var det best å knipe igjen slik at barnet ble norskt :-). Min oldemor beklaget da heller aldri at hun ble norsk!Jeg vil jo anta at det også fantes andre klinikker i f.eks. Kristiania, eller hva? Kan jeg regner med å finne noen lister over de som ble født der? 1909 er året jeg leter i.Hilsen Nina født på 'Josefinegatens kvinneklinikk'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.