Gå til innhold
Arkivverket

[#12489] Hvor ble denne grenen av?


Gjest Karl Edgar Nethus
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Edgar Nethus

Jeg har kommet over et gammelt arveoppgjør fra Minnesota der min oldefars barn arvet en utvandret bror. Blant arvingene er en søster. Sofie Eliassen, dvs hennes barn. Jeg har funnet ut at min oldefar og hans søsken vokste opp på plassen Nethus i Skiptvet i midten av 1800 årene. Deres foreldre var Christian Christensen og Karen Jørgensdatter.Min oldefar Johan var eldst,han var egentlig Karens barn fra før de giftet seg. De andre var Ole,Hans, Maren Sofie,(også kalt Maria)Lina og Anton.Ole kjenner jeg den videre historien på. Hans har jeg ikke funnet noe om, han kan være død i ung alder.Han er ikke nevnt i arveoppgjøret.Lina og Anton utvandret til Faribaultområdet i Minnesota.Lina ble til Lena og giftet seg Haug, Anton tok også navnet Haug.Ikke for det at Lena het Haug. Trolig fordi han bodde på gården Haugen i Skiptvet da han utvandret.Etter den tid skrev han seg iallfall for Anton Kr Haug.Og det var Anton som arven var etter.Etter mye søking har jeg funnet følgende i tellingen fra 1900. Sofie Eliass. bor på plassen Ammerudbraaten i Akershus, hun er gift med Hans Eliass.'Fjeldarbeider' Opprinnelig fra Spydeberg. De har 4 barn født fra 1889 til 1896, de fleste i Askim,i arveoppgjøret står det 5 barn, men det femte er kanskje født etter 1900 tellingen.De har antageligvis bodd i Askim før de flyttet til Ammerud.Sofies gamle far,Christian Christensen er også oppført som midl. bosatt hos dem.Det merkelige med dette er at jeg kan ikke huske at min far fortalte noe om denne grenen av slekta.Er det noen som har 'krysset' borti disse personene på Ammerudbraaten, og som kan gi meg en tråd å nøste videre på? Angående hennes mann fra Spydeberg, Hans Eliassen finnes det en som passer på alderen i folketellingen fra 1865. Han er da 10 år og står oppført som fosterbarn hos Ellef Arnesson og Maren Andreasdatter på Nordby vestre i Heli, Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.