Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12534] Steinsvold i Gards- og ættesoga for Nesset

Recommended Posts

Gjest Einar Aasprong

Jeg har en ane, antagelig fra Steinsvold / Steensvold, Nesset, Møre og Romsdal. Har tenkt å bestille det aktuelle bindet av Gards- og ættesoga for lån. Er det noen som har oversikt over hvilket bind dette er.For ordensskyld: Vedkommende het Nils Olsen Steensvold og fikk med sin kone Anna Olsd. Resællen sønnen Olaus, døpt i Kristiansund 11.jul.1813. Kandidater til foreldre til Nils Olsen finnes under folketellingen 1801 på Steensvold i Næsset.mvh Einar Aasprong

Gjest Osvald Rydjord

Det er bind VI. Det er en Nils Olsen f 1774 på Deraustgarden på Steinsvoll, men det er dessverre det eneste som står om han. Han er nr 5 av 6 barn. Jeg kan scanne de to aktuelle sidene og sende deg i kveld dersom du sender meg din e-adresse. Min er osvald.rydjord@c2i.net.Mvh Osvald

Gjest Einar Aasprong

Takk,At det finnes en Nils Olsen med passende alder fra Steinsvoll var et godt tegn så får jeg jobbe litt med å se om det er den rette.Tar gjerne i mot tilbudet om å få tilsendt de to aktuelle sidene. Da har jeg opplysningene raskere i hende.mvh Einaraasprong@chembio.ntnu.no

• 5 uker senere...
Gjest Olav Beyer

Hei Einar, Jeg har noen av Nils Olson Steinsvolls aner, som i korttekst er Utigard, til Fredsvik, videre til Oppistua på Flemmen. På kvinnesiden til faren finner en Oppigard slektslinje i Eikesdalen til Anne Audunsdtr. Trygge gm. Bjørn Guttormson Oppigard. Hans mors linje er Hånde til Bjørbakk, Nerås og Frisvoll (-derned.)Bjørbakk-slekta er genealogisk spesiell på grunn av den (slesiske?) Schade-ætta hadde tilhold der fra c. 1550. Bygdabok nr. 9 for Nesset omtaler noen Schade-slekten under Berset i Vistdal.Ellers finnes det lite om disse tidlige innflyttere (reformasjonsflyktninger?) i andre bindene.Jeg sender deg litt info til den oppgitte e-mail. mvh Olav Beyer

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.