Gå til innhold
Arkivverket

[#12726] Foreldre til Ole Jacobsen Hundal, Vefsn (1808-1898)

Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lovet jo at jeg kunne se i 'Skifter fra Alstahaug 1811-1845' på torsdag om jeg fant noen av dem det spørres etter her, og jeg kan herved bekrefte at Olava Larsdatter gift med Ole Nilsen Hunstad var datter av Karen Maria Isachsdatter og Lars Jacobsen i Tømmervigen. Det var skifte etter Karen Isachsdatter i Tømmervigen i Alstahaug i 1832, og disse var arvinger og barn:1)Isach Larsen som var på arvetomten2)Olava Larsdatter som var gift med Ole Nilsen Hunstad3)Christiana Larsdatter som var død. Hun hadde tydeligvis vært gift med en Mickel, for barna hennes som arvet sin mormor istedet for moren var: Lars Peder Mickelsen 17 år , Doreth Lisabeth Mickelsdatter,Anna Johanna Mickelsdatter og Berit Mickelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå når vi vet at Karen Isachsdatter og Lars Jacobsen i Tømmervigen var Olavas foreldre så er det jo også naturlig å lete mer. Jeg har skiftene selv frem til 1810 for Alstahaug, men for tiden etter 1810 må jeg se på bibliotek.Karen Isachsdatter er å finne som datter at Isach Mickelsen i Forsland i Alstahaug ved dennes skifte i 1789. Han var da gift med Kirsten Larsdatter. Barn:1)Mickel som holdt til på Leland i 17892)Karen som var gift med Lars Jacobsen Tømmervig3)Maren som var gift med Anders Gabrielsen Forsland4)Berethe som var gift med Jens Jacobsen Hiertland5)Lisabeth som var død, og hadde barna Lars Christian Hansen 6 år og Berethe Christina Hansdatter 9 årSå gjår jeg videre på Isach Mickelsen som er nevnt ved farens skifte i 1762 i Simsø. Det var ds skifte etter Mickel Knutsen i Simsø, som var gift med Abelona Bjørnsdatter. Sønnen Isach var da oppgitt å være gift i Forsland. Her er også nevnt en sønn Jørgen på 30 år. Lusia var gift med Christen Larsen Forsland.Mickel må ha vært gift før han var gift med Abelone, for de neste barna er mye yngre: Gabriel 9 år, Svend 8 år, Karen 5 år og Ane Martha 2 år, for 5-åringen har er blitt gift med Christen Larsen Forsland også(han var kanskje hennes verge?) Videre var Anne Maria Knutsdatter 2 år hos sin mor, men også ført som gift med samme som overforstående. Dette må sjekkes med kirkebøkene!!Det er skifte etter den som ganske sikkert var Isach Knutsens mor i 1746: Karen Nilsdatter. Arvinger var ektefellen Mickel Knutsen, og barna Ole, Isach, Jørgen, Agnes gm. Joen Levangskaret og Lucia som var gift med Christen Larsen Forsland.Lars Jacobsen er nevnt som halvbror av Jens Olsen, ved dennes skifte i 1803 i Simsøen. Her er det flere arvinger. Lars er nevnt som sønn ved skiftet etter Anna Stensdatter i Tømmervig i 1772, og hun var da gift med Jacob Larsen.Jeg har ikke tatt med alt på de siste skiftene, og foreslår at 'Skifter for Alstahaug 1686-1780,1780-1810 og 1811-1845' kan fjernlånes gjennom bibliotek eller kjøpes direkte av forfatteren Svein Edvardsen. Jeg har e-postadressen hans, og hvis det er av interesse kan dere ta kontakt med meg på denne e-postadressen:anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Karen Marie Isachsdatter f. ca 1750 på Forsland i Leirfjord g.m. Lars Jacobsen i Tømmervika.Karen Marie datter av Isach Michelsen på Forsland og Kiersten Larsdatter f. på Justad 1721 skifte på Forsland 1798,Kiersten er datter av Lars Pedersen f, ca 1666 død 1734 på Justad på Sundøy i Leirfjord (før hørte denne delen av Sundøy til Tjøtt) og Maren Ellingsdatter f. ca 1686, skifte på Justad 1754.Lars mor heter Kiersten Larsdatter d. etter 1716 på JustadMaren Ellingsdatters far er Elling Thomassen f. ca 1665 på Sund, Sundøy Leirfjord d. 1699 Skjeggesnes, AlstahaugElling er sønn av Thomas på Sund, Sundøy og Kiersten Ellingsdatter f. på Toft i Brønnøy, død på Sund på Sundøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

re: no 27. Abelona Biørnsdatter kan ikke være mor til alle. Var skifte etter henne i 1778 på Simsøen. Var gift i 1. ekt. med Michael Knudsen. Arvinger: Hans Nielsen, ektefelle, Michel Michelsen, sønn 15 år og Karen Michelsdatter, datter 22 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mente jo jeg også at Abelona ikke kunne være mor til alle, og hun er vel mor til de 4 yngste barna her: Gabriel, Svend, Karen og Ane Maria. Karen er jo nevnt i 1778, og Mickel som var 15 år i 1778 var vel født i ca 1763(altså etter at faren var død). Så det er vel derfor han ikke er nevnt. Abelone var nok gravid med han da hun mistet mannen sin. De andre barna som er nevnt i 1762 var vel døde før 1778. Uansett så blir det vel iallefall Karen Nilsdatter som det var skifte på i Forsland i 1746 som er mor til Isach. Kirkebøkene må nok sjekkes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Det er utrolig hva dere finner.Det er flere her på forumet som blir glad for dette.Jeg får ihvertfall si takk for min del.Men hvist der kommer mer, mottas det med takk. Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Ole Jakobsen må vel være han som er nevnt i Særbind VII a Rognryggen side 395. Der står:Jakob Erichsen 1773-1812 (foreldre Karen Larsdatter og Erich Nilsen, bruker på Smalburemma), gift 1789 med Kirsten Pedersdatter, enka etter forrige bruker. Ingen barn.Jakob Erichsen giftet seg på nytt i 1803 med Abelona Pedersdatter (født 1781 på Valberg i Leirfjord, foreldre Kirsten Nilsdatter og Peder Hansen, husmann på Nordneset)Barn: Jakobina Kjerstina (1804 - før 1848). Karen Maria (1807-1882, senere brukerkone i Almdalen, Pernilla (1809- før 1848), OLE (1811 - 1901), SENERE BRUKER I HUNDÅLA.Dersom dette er den riktige Ole, har jeg registrert en lang aneoversikt på ham. Mange av hans aner er bl a fra Hemnes. Oppgi i tilfelle mailadresse, så kan jeg sende oversikten.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Hei Anne Lise!Holder på å legge dette inn i slektstreet mitt. Har lagt inn nr.15, og kom't til 26. Her stopper det opp. Her har du skreve Olava Larsdtr. gift med Ole Nilsen HUNSTAD osv. Tenkte at du bare hadde skreve feil, men når jeg kommer til barna er det bare 3 (5 i 15)bare Olava er den samme. Her står jeg fast. Håper på hjelp Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har bare skrevet det jeg mener sto i boka med skiftet etter Karen i 1832, men jeg kan ha skrevet Hunstad istedet for Hundalen. Årsaken til at det bare er nevnt 5 barn i 1805 mens det er 3 barn i 1832 kan jo være at noen av barna døde uten arvinger mellom 1805 og 1832. Christiana kan være den samme som Kjerstina i 1805, og Isach kan være en en sønn av Karen før eller etter ekteskapet med Lars Jacobsen. Jeg ville ha sjekket med kirkebøkene hvis jeg var deg. Siden biblioteket her har sommerferie til 04.08 og jeg kun har skiftene frem til 1810 her hjemme, får jeg ikke sett en gang til før etter 04.08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Her er det jeg har på denne familienLars Jacobsen og Karen Maria Isachsdatter ble viet 29/9 1769.1. Jacob Larsen f. 1771, I skifte etter faren 1805 Jacob i tj. som styrmann hos Andreas Walnum i Lofoten. ikke nevnt i skifte etter mora 18322. dødfødt pikebarn f. 1772 jordsatt 2 søndag i advent (6/12)) 1772.3. Ana Kjerstina f.3/6 1774 , Gift med Paul Olsen, Sørnes i skifte etter faren 1805, Ikke nevnt i skifte etter Karen 18324. Christiana Larsdatter dp. 2/6 1776, skifte 1818 Boten g.m. Michel Zachariassen f. ca 1763 på Ørtfjell i Rana, barn: Doret Elisabeth, Anne Johanna, Bereth Maria og Lars Peder. De bodde i Boten5. Isach Larsen dp. 26/7 1778 g.m. Margrethe Willasdatter Hass, de har jeg 4 barn på6. Tor Christian dp. 24/3 1780, død 17807. Olava Larsdatter f. 14/4 1781, g.m. Ole Nilsen Hundal der har jeg barna Jakobine, Nils Tanke, Lise Kristine og Elen Karina8. Thornille f. 20. okt. 1783 jordsatt 25/1 1784, 14 uker gl.9. Lisa Maria dp. 19.08.1792, ikke nevnt i skifte etter mora 1832hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.