Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12734] Bugøynes 1900 - finske invandrere

Recommended Posts

Gjest solfrid Kvam Hole

HEi Gustav Pulju (idag skrives navnet Buljo, angivelig på grunn av finsk uttale ble ,p til b ) HAn kom fra Finland født 1854. I flg folketelling 1900 var han enkemann.Hadde 4 barn.Fikk datter DAgmar Alfine( 03.031907) med Eveline Henriksdatter(f1874)Jeg ønsker å vite mer om denne familien.Jeg vet at han var fisker og bosstte seg i Bugøynes. Hvem var disse, hvor kom de fra ? Mulig Puljo opprinnelig het Majala)

Gjest Arnstein Rønning

Jeg gir meg. Det nærmeste jeg er kommet er: Gustaf Hektor f 16.9.1857 på Majala gård i Kullanperä, Lappi. Foreldre Gustaf Majala og Ulrica Efraimsdotter. Men prøv et spørsmål her: http://home.no.net/arnelu/Mh Arnstein

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at han ved folketellingen 1900 hadde følgende barn: Konrad f 1887 S-Varanger, Lydia Adele f 1891 S-Varanger, Ivar f 1893 S-Varanger, Rudolf f 1895 S-Varanger.Alle var da finske statsborgere, og alle disse navnene var vanlige navn i Finland på denne tiden. Du bør kikke i kirkeboka når disse blir døpt, så er det vel store muligheter for at du vil finne navnet på Gustavs far. Det kan gjøre søket i Finland enklere. Da vil du også kunne finne ut om han benyttet Pulju eller Majala som etternavn i et tidligere stadium.

Gjest Arnstein Rønning

... en ting til; på denne Finnmark-siden http://www.infowest.com/personal/r/reddhen/ kan du sette inn en etterlysing og spørre om det er noen som kan slå opp i kirkebok for Sør Varanger når det gjelder barnas dåp, så får du kanskje greie på Gustavs patronymikon (farens navn), og evt gårds-/slektsnavn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.