Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12827] Selland fra Vossestrand

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

Du finner i alle fall barna i Ættebok for Vossestrand på Selland 50, s 540: a) Kari 1864, til Amerika 1885, b) Oddmund 1866 - 1900, Selland, c) Hermund 1870 - 1870, d) Olav 1870, til Amerika 1895, e) Helene 1873, til Amerika, f) Anders 1875 g m Sigrid L. Ure, Ure, g) Hermund 1875 g 1909 m Kristi Johannesd Skjerve, Palmafossen, h) Ivar 1878 g m Nilla fra Sogn, Høyanger i) Brita 1883, til Amerika.Barna til Anders finner du i Gardssoga for Oppheim sokn under Ure, s 76. Sønnen Lars f 1913 brukte navnet Urheim. Kanskje hans barn vet noe om bestefarens søsken?Torleivs bror, Per f 1826, var forresten far til to av mine (inngifte) onkler i USA, men jeg tviler på at noen i min slekt kjenner til Torleivs etterkommere.Per bodde i Gayville, Yankton Co, S Dak, så det kan være fornuftig å starte letingen etter Torleivs barn i det området.

Gjest Norodd Hagenson

Da har nok kirkeboka rett. Takk for korreksjonen som jeg har notert i mitt nokså utslitte eksemplar av ætteboka.Ættebok for Vossestrand har en del unøyaktigehter i detaljene, særlig når det gjelder barn som døde små. Det forekommer også enkelte 'konebytter'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.