Gå til innhold
Arkivverket

[#12875] Hans Alfson Rustan, Røyken Buskerud

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Søker opplysninger om Hans Alfson Rustan. Hans ble dpt. 31.7.1712 i Røyken, og døde på Follestad i Røyken 14.1.1785. Far: Alf Rustan, Mor: ikke oppgitt.Introdusert i Røyken 18.9.1712, Mann: Alf Rustan, Kvinne: ikke oppgitt.Fadderne til Hans Alfson var: Knud Heggedal, Simon Olsen, dragon, Jens Bøe, Ingeborg Bøe, Mari Stokker eje og Mari Jensdt. Yggeseth.Hans ble gift 8.6.1738 i Røyken med Anna Nilsdt. Gjerdal, dpt 3.5.1711 i Røyken.Jeg har forsøkt å 'analysere' fadderne for å forsøke å finne bindeledd bakover, men uten å ha lykkes hittil. Er det noen som har kan være behjelpelig med å bistå meg videre med denne Hans Alfson? Hvem var hans opphav, og hvor kom han fra??Av etterslekten til Hans er det mange som er bosatt på gårder i Asker/Heggedal som grenser mot Røyken, så det er derfor en mulighet for at hans foreldre kom derfra?? Mvh. Rune

Gjest Rune Folkvord

Etter nærmere undersøkelser finner jeg ingen gård i Røyken med navn Rustan e.l., mens det derimot finnes en Rustan gård i Asker. Navnene til fadderne viser at to av disse kommer fra gårder i Asker. Både Yggeseth og Heggedal er gårder i Asker og ligger på grensen til Røyken.Opplysningene i det forrige innlegget kommer fra Family Search og er derfor ingen sikker kilde. Der står det at han kom fra Rustan i Røyken, mens det muligens skal være Rustan i Asker?Jeg lurer derfor på om det er noen som 'sitter' på kirkebøker for Asker for denne perioden og som har mulighet til å sjekke dette for meg?? Mvh. Rune

Gjest Rune Folkvord

Takk til deg Arnstein! Rustan i Lier har jeg ikke vært inne på tanken om, selv om jeg selvfølgelig skulle ha sjekket dette. Når det gjelder Rustan i Asker mener jeg det er en plass med dette navnet nord/vest for Hanevoldgårdene, på veien mot Solli.Mvh. Rune

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.