Gå til innhold
Arkivverket

[#13067] Vær så snill!

Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Kanskje noen følte seg truffet? Kanskje jeg også føler meg litt truffet av slike innlegg? Kanskje man spør om 'litt for mye'? Jeg vet ikke hvem du mener Nina, men jeg tror at så lenge det ikke finnes noen 'offisielle' kjøregler for hva man kan spørre om, så kommer det vel alltids slike innlegg? ;0)Det er jo også slik at når man er helt fersk ( og egentlig vil man vel at flere folk skal delta i diskusjonene...? ) så kan det være at man gjør noen feil som er gjort ganske mange ganger tidligere.. Ettersom det ikke er intuitivt nøyaktig hvordan man skal finne fram til liknende tema osv..Men jeg har fått mye god hjelp her, og velger å svare så godt jeg kan på de diskusjonene jeg føler det er noe jeg kan delta med.Håper ingen synes jeg har vært en igle som bare suger ut informasjon, da jeg er en fersking ennå jeg også! ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kanskje ville en feltinndeling i temaoverskriften medføre at opplysningsmengden ble bedret. Da under forutsetning av at feltene var nødvendige å fylle ut, for at det nye temaet ble automatisk godtatt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er bedre å spørre for mye enn ikke å spørre! Det synes jeg er bra.Hva jeg er ute etter er disse kortfattete etterlysningene uten årstall, stedsnavn etc., men som noen sier så kan man jo la være å svare :-)I 'embeds medfør' mente jeg å si oppdrag man har påtatt seg for andre uten at jeg skal utbrodere det noe nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg føler mye som Nina, men prøver samtidig å tenke som Arne i innlegg 25, - ved at jeg ved noen anledninger ikke har svart når det går klart fram at spørreren ikke legger fram noe problem, men vil ha andre til å gjøre arbeidet for seg.Vil også understreke at det er viktig å være åpen på hva man vet og hvor man har det fra. Av en eller annen merkelig grunn er det mange som holder opplysninger tilbake når man spør.Artigst er det å hjelpe når spørrer har et reelt problem og selv yter noe i dialog med hjelperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er enig i at opplysningene bør være så fyldig som mulig når man etterlyser aner. Jeg forstår også dem som ønsker lettvinte opplysninger. Man blir lei av å vente i månedsvis på slektsbøker, bygdebøker o.a. som man bestiller gjennom biblioteket for fjernlån, og da er det fristende å overlate det hele til andre. Har nå ventet i ca 2 måneder på 'Hallingslekter' av Botolf Baklien, og nå begynner jeg å bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg er av dei som er raskt ute med spørsmål, også når det gjeld oppdrag eg gjer for andre, og at eg gjer det for å spare arbeid, er det ikkje det minste tvil om; dersom ikkje, hadde eg ikkje hatt bruk for DA i det heile teke. Kvifor finne opp det same krutet to gonger, dersom nokon der ute alt har gjort det?Men eg prøver å gjere det eg kan av førearbeid på DA og andre tilgjengelege kjelder sjølv fyrst, og gje såpass fullstendige opplysningar at det skal vere råd å hjelpe meg. Men - og no har eg ikkje tenkt å fornærme nokon! - men det hender at eg tenkjer at vi som prøver å hjelpe, av og til kan lese spørsmålet litt betre, og alle fall i fyrste omgang svare berre på akkurat det som bli spurt om. Eg kan ikkje kome på døme akkurat no, men eg har av og til tenkt at svaret går langt forbi det spørsmålet gjeld. Og då kan ein sjølvsagt kome til å finne opplysningar som spørjaren kjenner frå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg skal heller ikke utbrodere noe her, men jeg er 99.8% sikker på at både Nina og jeg har brukt timesvis på å hjelpe folk som faktist tar seg betalt av en tredjeperson for å få opplysninger! Men, disse personene har vi vel egentlig funnetut hvem er............I en kommentar til Aase i nr. 31, vil jeg bare si, det er ikke lett å vite hva spørreren er ute etter, når de ikke engang forteller om de leter etter familien her i Norge eller i USA.... men men.Jeg har andre ting å gjøre :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Takk for et morsomt diskusjonsforum. For en nybegynner er det en masse å lære. Jeg har fått mye hjelp og litt bakoversveis her, så spørs det hvor hardhudet man er. Går ut fra at hovedhensikten med forumet er å fremme interessen for faget, også blant almuen, og ikke å skremme bort sarte sjeler.Hvilke opplysninger som er relevante er vel noe man lærer etter hvert. Og i kampens hete kan man i ettertid se at spørsmålet kunne vært formulert litt anderledes. (Og at f. eks. kirkeboka for Sande ligger på nettet, så dette kunne man funnet ut selv - hvis man bare hadde visst at denne kirkeboka ligger på nettet.)Må bare konstatere at et innlegg med overskriften 'Hallo' (selv om det var en tastefeil), får mange flere lesere enn overskriften 'Ingerid Sletten fra Sildejord, fødd 1856, kor vart ho av?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Apropos det å spørre her i Brukerforumet med ønske om gratis hjelp, samtidig som man tar seg betalt av tredjeperson (påstått av Laila i innlegg 32): Det er meg bekjent kun ca 6-7 personer som tar penger for å drive slektsforskning for andre, undertegnede inkludert, (jf Norsk slektshistorisk forenings oversikt over 5 av disse på www.genealogi.no). (Ta det med ro, jeg føler meg ikke truffet.) Et navnesøk på disse personene viser at ingen av dem noensinne har stilt spørsmål her i Brukerforumet. Interessant nok. Søk isteden på navn som Laila og Nina . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Klart det blir fleire som les 'Hallo'- innlegget, for vi må sjekke kva som ligg bak det, må vite. Det andre les vi ikkje dersom vi ikkje har kjennskap til folk i Sildejord-området, så dermed sparer vi oss for litt tid og nokre tastetrykk.Elles må eg seie at eg til denne tid ikkje har analysert motiva til dei eg har delt mine Nordfjord-kunnskapar med. Om nokre av dei skulle motta nokre kroner for eit arbeid der opplysningar frå meg inngår, vil eg ikkje ta det så tungt. Men blir det brukt større mengder av opplysningar eg sjølv har produsert, vil eg i det minste siterast som kjelde. Dessverre er det ikkje alle som tek seg bryderiet med det, slik at eg pr i dag har funne 2 ulike nettstader som heilt tydeleg har lagt ut store deler av ei av mine etterslektsbøker som 'sin familie', utan å spørje meg i det heile. (Hadde dei spurt, hadde eg i det minste bede dei stryke nolevande personar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tore, hva i all verden er det du insinuerer? Det er da ikke dere som er 'proffe' jeg drar frem i det hele tatt, det er faktisk flere der ute som tar betalte oppdrag, som ikke averterer i NST. Den/de personer jeg snakker om vet utmerket godt hvem jeg mener, og den/de har vi ikke sett her på måneder.Jeg tror det er 2-3 innlegg jeg har hatt i dette forum som ikke har hatt med egen familie, eller de som har drevet/bodd på VÅlerenga gård å gjøre. Og det kan jeg garantere deg, Vigerust, at der har jeg ikke tatt/fått betalt!Jeg bruker halve 'livet' på å hjelpe folk her....Resten nekter jeg å kommentere egentlig.Jeg er vel igrunnen snart helt ferdig med hele DA... :( Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvordan i all verden skulle vi ha tid til oppdrag? For min egen del har jeg mer enn nok å henge fingrene i med å hjelpe til på forumet. Hva det koster i oppkobling og abonnement (Ancestry, Gen.com. etc)er rent 'tap' for min del, men det er ingenting jeg tenker på. Det er artig å hjelpe til, men det må også være lov til å luftte sin frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei kvinner, ingen grunn til opprørthet, vil snakker litt forbi hverandre, og dessuten er vi sikkert enige i sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Opprør i vei! Men det var nok andre en meg som først og fremst spredde insinuasjoner her enn, så litt riktig var det å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Helt i begynnelsen av dette tema syntes dette tema å ha et annet innhold enn hva det nå er blitt.Tror jeg har lest samtlige meldinger på denne tråden (men kan ha misset). :=)Savner at innleggene generelt også inneholder stikkord som ikke kommer frem i temateksten, da jeg har den forståelse av at søkemotoren ikke søker etter stikkord (f.eks. navn og sted) i selve meldingen.Så et tillegg til hva man starter med er også å være litt flinkere med å legge inn stikkord som dekker f.eks. relevante navn og som omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.I.Brox Rasmussen

Hva er bokser og hvordan lager man linker? Husker noen av dere hvordan det var å se innlegget gjentatt 3 ganger fordi man trodde at det ikke var registrert første gangen? Jeg husker et par ganger i begynnelsen da jeg skulle takke for svaret, men innlegget ble avvist av systemet - min feil selvfølgelig, men like frustrerende for det. Regner med at dere ønsker at ALLE som er interessert i forfedrene skal kunne spørre, også nykommere, så tenk på det når dere foreslår nye oppsett som krever datakunnskap.Jeg hadde gitt opp for lenge siden hadde det ikke vært for hjelpen jeg har fått på denne siden og andre steder på nettet, men underveis har jeg tabbet meg ut såpass at jeg kunne grine noen ganger. Jeg har vært heldig og sluppet 'sure' kommentarer, men jeg har sett andre ... mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Er her eigentleg noko problem? Det er alle fritt om dei vil stilla spørsmål, men også om dei vil svara. Om den som stiller spørsmål gjer det i ein ellera anna jobbsamnheng, eller berre av eiga interessse burde vel vera irrelevant?Lenker blir elles laga automatisk. Berre lim eller skriv inn nettadressa, inklusert http:// så klarer systemet resten. Ein boks er det feltet ein får opp til å skriva i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Nei her er ikke noe problem slik jeg oppfatter det.Selvsagt bør vi opptre høflig overfor hverandre og her er vel vanlig folkeskikk det beste.Da gjør vi vårt beste. Og om noen av innlegga blir uoversiktlig så må en da kunne være litt overberende.Men det gjør heller ikke noe om vi av og til blir bedt om å skjerpe oss, og startinnlegget er en god påminnelse.Men så er det slik da at noen er mer ryddig og pertentlig.Dessuten har også noen støv på hjernen,tolk det i beste mening.Ellers er dette et fantastisk forum. Folkelig og avspeiler vel den norske befolkning.Nina og Laila, dere er spesielt med på løfte denne siden. Takk!Og takk til alle andre der ute som hjelper til. Dere er så mange at om det finnes noen få snyltere så overskygges de av alle andre gode hjelpere.Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.