Gå til innhold
Arkivverket

[#13082] Byneset, Leinstrand - eller annet? Hvor kom Bereth Sivertsdtr, gift 1812, fra?


Gjest Carsten Høgenhoff
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Høgenhoff

Jeg er blitt kontaktet av en amerikaner, Lisa Collins, som søker etter forfedre av Knud Berg og Bereth Sivertsdtr, gift i Vår Frue Krk i Trondheim 28. januar 1812 iht FamilySearch. Dette stemmer, jeg har sjekket kirkeboken på Riksarkivet, og finner i tillegg at samme Bereth Sivertsdatter har Klet tillagt navnet. Altså er hun tilknyttet en gård Klet ved tidspunktet for bryllupet. Det finnes, såvidt jeg vet, to Klet-gårder i rimelig nærhet; en på Byneset, og en på Leinstrand i Melhus. Ingen av disse har noen Sivert i FT 1801, og heller ingen Bereth (og andre måter å stave det på), etter hva jeg har sett. MEN: På Byneset og i Leinstrand finner vi hhv. 12 år gamle BERITTE SIVERTSDTR. på Quernmoe (Kvernmo) gård og 16 år gamle BERIT SIVERTSDR. på Askgaard. Begge synes å være aktuelle kandidater for ekteskapet i 1812.Kan noen hjelpe Lisa og meg videre? Kan en av dem utelukkes, eller enda bedre: Bekreftes?Dessuten finnes en 12 år gammel Knudt Larsen på Berg gård i Trondheim. Det er mer et skudd i blinde, men han kan jo være kandidat som ektemann 11 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.