Gå til innhold
Arkivverket

[#13124] Peder Kristian Johannessen fra Drammen, emigrant til Canada i 1909


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Min farfars eldre bror Peder Kristian Johannessen (Johansen, Johannesen Johnsen, Johnson etc. er også mulige stavemåter han kan ha brukt, kanskje også Pedersen siden faren het Johannes Pedersen), født i Drammen 30. mai 1886, reiste fra Oslo 13. februar 1909 med Wilson Line fra Oslo til Hull, derfra skulle han videre til Canada med Canadian Pacific Line. I følge hva jeg hørte i familien da jeg var temmelig liten (alle med kjennskap til dette er selvfølgelig nå døde), endte han opp som eiendomsmegler e.l. i Manitoba, muligens i Winnipeg og en temmelig formuende mann. Han døde ugift (vet ikke når, men det må ha vært før midten av 1950-årene), og slekten hjemme ble temmelig skuffet da de hørte han hadde testamentert alt han eide til husholdersken eller sykepleiersken sin.... Men jeg skulle nå gjerne ha sjekket hva sannhetsgehalten i denne historien er da! Er det noen som har gode tips om søk i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per B. Lilje

Siden Canada er trukket fram, prøver jeg denne igjen. Jeg har de siste 1 1/2 årene prøvd slekts-diskusjonslister i Manitoba, databasen over canadiere i 1. verdenskrig etc. uten hell. Noen flere tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.