Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13149] Adr. til sjømannshjemmet i Bergen ca. 1960-1970

Recommended Posts

Gjest Lisa Morken

Takk for svaret. Det var eg. ikke noe aldershjem jeg mente. Her i Oslo var (er?) sjømannshjemmet ett sted hvor avmønstrede sjømenn kunne bo, mens de ventet på ny båt(hyre). Jeg trodde at det tilsvarende i Bergen skulle ligge omtrent ved hotell Neptun. Men jeg er ikke så kjent der.

Gjest Bjørn Davidsen

Du er i nærleiken av sanninga, men truleg ikkje heilt. Her er noko av det som står i Bergen byleksikon om Hotell Neptun i Valkendorfsgt. 8:'Hotellet ble tatt i bruk 1952 ... eies av stiftelsen Hotell Neptun/Nye Sjømennenes Hjem, og var opprinnelig planlagt som sjømannshjem, til erstatning for det tidligere Sjømannshjemmet i Nordnesgaten 33, som ble ødelagt under den annen verdenskrig.'Eg veit Sjømannsforbundet hadde/(har?) kontorer bakom i same bygget. Men om der var nokon 'heim' for 'ventande' sjøfolk etter krigen, trur eg ikkje - ut over at sjøfolk eller reiarlag nytta hotellet som hotell. Det har jo alltid, i alle høve i min tid i Bergen (fram til 1981), vore knytta til det maritime - men eg har aldri høyrt at der var noko sjømannsheim.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.