Gå til innhold
Arkivverket

[#13231] Hjelp til å tyde brev fra Knud Torgersen i Sigdal til broren i Minnesota i 1869


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hei,Er det noen som er god på å 'tyde' gamle brev fra 1869. Brevene ble sendt fra Knud Torgersen som var husmann i Havikshagen i Sigdal Buskerud til broren Kristoffer Torgersen som emigrerte til Elbow Lake Minnesota i 1867. Det står ikke noe veldig spennende der, men det gir et bilde av hva som ble skrevet fra gamlelandet til de som reiste ut. Brevene ligger på [url="http://home.online.no/~roa-kr3/new_page_1.htm>http://home.online.no/~roa-kr3/new_page_1.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Her er hva jeg får ut av det ene brevet, såvidt det har vært mulig for meg er det bokstavrett gjengitt, med alle de mange pussige ord-delinger etc. (Det kan se ut til at brevet slik det foreligger er bitte litt avkuttet på høyre side?):Havighagen, dato 1ste Mars 1869Mr. Christopher Jørgensen MobraatenNu vil jeg tage penden for at skrive nogle ord til dig, kjære Broder som er afreist til det langt bort liggende lande. Jeg las (?) Brevet i fra dig 2den Februar det sintes jeg nok var ganske for ureieli (?) at h(øre?) di live og havde en god hilse, og vel for ureieli (?) Julletid, og saa Maa jeg for telle eder om at vi ere ved gudsk tak ved god hilse og Har () - - siden vi tog Farvel med hinan og efter omstendighederne Lever vi ganske godt Med vaare Kreatur og vorre 3 smaa Piger ere Guske laav ganske raske og friske nu for tiden og Saa maa jeg fortelle at nu for tiden er her Kosbart at leve da det Bliver ----- og --- til et vont aar paa Jorra her er Køn og Høie er meget Kosbart, og for tjenesten bliver mindre og mindre til et vert aar Saa at vi studderer paa at komme Efter til Ammerikka men det er ikk gaat da tvil raadigheten hersker meget mer Naar jeg viste at trivellighedden var som i Norge Saa ville Snareste (?), mulli vere ferdige men nu er her ikke godt at faa Sålt Sine (?) Eiendom men aam jeg viste at det Kunde Blive lidt lettere for vaare Børren, som Skal trede in i denne verden, Saa ville vist det vere umage (?) at for andre sin stilling i verden da, jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.