Gå til innhold
Arkivverket

[#13239] Oppføringer i kirkebøkene.

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Kunne det av og til hende at man 'glemte' å skrive opp en begravelse i kirkeboken? Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg greier ikke å finne min tippoldefar Peter Olsen f. 13.12.1811 i Hegra i Nord-Trøndelag oppført som død. Jeg har finlest kirkeboken fra 1865 og opp mot 1900 uten å finne han. Han var gift med Malene Knudsdtr. Trøite f. 1800. Hun finner jeg som død i Hegra 12.05.1880. Han står oppført som hennes mann og jeg går da utifra at han lever på dette tidspunkt, men får sikkerhets skyld har jeg lett fra 1865 for da er han registrert i folketellingen.Kan noen gi meg en forklaring på hvorfor han ikke er å finne. Hvis han hadde flyttet fra min tippoldemor og ifra Hegra så skulle vel ikke han være oppført som hennes mann?Har noen noe tips?Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det hendte at folk ble eldre enn 90 år.Han var 'bare' 68 1/2 år da kona døde. Han kan ha flyttet. Sjekk hvor barna han bor.Han kan ha forulykket uten at han er blitt funnet, slik at han ikke er begravet, f eks ved drukning. Det er bare begravelsene som er innført i kirkebøkene. Sjekk dødsmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det hendte at folk ble brgravet uten at presten var tilstede. Jordpåkastelsen foregikk da senere når presten kom men det hendte at man da glemte navnene. I Torpa, Oppland er det store mangler ved dødsregistrene i kirkeboka av denne grunn. Sjekk folketellingen 1891. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.