Gå til innhold
Arkivverket

[#13246] Feste ell. bygsel-seddel (kontrakt) fra Gjerde, Samnanger 1752-55


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg undrer meg på om det er mulig å finne ut noe slikt?2. april 1765 ble det holdt skifte på en husmannsplass under Gjerde i Os (Gjerde hørte til under Os tinglag) etter Lars Jonsen. Han etterlot seg enken Berte Olsdatter og fire barn: Jon Larsen, 9 år, Aagaate, 20 år, INGER, 14 år og Berte, 11 år.Etter hva vi har funnet ut er de tre eldste barna født og døpt i Strandvik og 4. mann, Jon i Samnanger.Men her står konen oppført som Berte Ellingsdtr. for to av barna.Er det mulig å finne ut når Lars Jonsen slo seg ned i Samnanger og dermed hvor han kom fra?Vi tror han kom fra Storevik i Strandvik.3. datter er nokså sikkert født i 1752 i Strandvik, så det må være i løpet av 1752-55.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noen tinglyst husmannskontrakt. Det er ikke uventet, for det var ikke før midten av 1800-tallet at tinglysing av slike ble vanlig/påkrevd.Det kan tenkes at det kan stå en setning i en av tingbøkene, men det blir nok 'nål og høystakk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for at du forsøkte-:)Personlig tror jeg at det er de samme, to par med fire barn og samme navn på barna, riktig rekkefølge, samme sted. Det er bare at Brithe er skrevet Olsdtr i skiftet etter mannen, ved dåpen av to er hun nevnt som Ellingsdtr.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kan neppe herske tvil om at det er de samme personene. Ved skiftet, der enken tydelig nok skrives Brithe Olsdatter, er det Tomas Qvale (fra Strandvik) som er formynder for Jon Larsen, og Lars Hage (fra Strandvik) som er formynder for Brite. Som formyndere og verger skulle man velge de nærmeste slektningene som var for hånden.Jeg kunne ikke finne Jon Larsen, født ca. 1756, døpt i kirkeboken for Samnanger sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk nok en gang, Yngve-:)Det var Geir Eide som fant Jon døpt med disse fadderne: Ole Stensland, Ole Schelaaen, Torben Løvskard, Brite Stensland og Giertrud Giære.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.