Gå til innhold
Arkivverket

[#13257] Født 1794 i Vogtei Nedernæs

Gjest Finn Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Johnsen

Min tip-tip-oldefar (farmors farfar) Peter Stilhoff døde i Graasten d. 16 Jan 1848. I Graasten kirkebog står der at han var født i Vogtei Nedernæs, Christianssand, Norge d. 24 Nov 1794. Hvor skal jeg lede for at finde hvem hans forældre var? På forhånd tak. Finn Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjedsgård

Sånn i farten klarer jeg ikke å identifisere Vogtei som gård, men det burde være mulig ut fra etternavnet å søke i folketellingen fra 1801 under Nedenes=del av Aust-Agder.Kristiansand kan også være et mulig søkepunkt, foreldrene kan være borgere til K.sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Johnsen

Jeg har kontrolleret i FT 1801 alle fødte i Aust Agder og Vest Agder i årene 1793-1795 (6-8 år gamle). Intet efternavn som mindede om Stilhoff og ingen Peter (Peder, Per etc.) som havde familie som jeg kunne nikke genkendende til. Hvis nu Peter's forældre eller rettere far arbejdede for den danske flåde er der så andre muligheder at søge? Jeg har nemlig en Valentin Stilhoff som boede i Holmen's sogn, Kbh. i 1787. Finn Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjedsgård

Har du noen andre opplysninger om Peter, yrke f.eks.Nedenes hadde et stort Jernverk - Nes hvor jeg finner bl.a Hersleb som etternavnMuligens et skudd i blinde men allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Hvis familien hadde tilknytning til Nes Jernverk vil du neppe finne den i folketellingen fra 1801. Nes Jernverk ligger nemlig i Holt (i dag tilhørende Tvedestrand kommune), og hele Holt prestegjeld mangler i denne folketellingen. I 1801 omfattet Holt prestegjeld hovedsoknet Holt og annekssoknene Dypvåg og Flosta. Her har du kanskje forklaringen på at familien er umulig å finne i 1801 noe sted i Agder. Du kan jo prøve med en epost til Næs Jernverksmuseum og spørre om noen har hørt om navnet Stilhoff i tilknytning til jernverket.http://www.museumsnett.no/jernverksmuseet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.